کاشف اسرار-مدیر جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه از تولید 80 درصد بادام زمینی کشور در این شهرستان خبر داد.

گودرز کمال پور در حاشیه پنجمین جشنواره بادام زمینی آستانه اشرفیه در روستای دهسر این شهرستان،اظهار کرد: بدام زمینی محصولی است که در نواحی حاره ای تا نزدیک به معتدل برای روغن گیری از دانه آن و نیز مصرف آجیلی؛کشت و کار می شود.

وی ادامه داد:منشاء بدام زمینی را ناحیه ای در آمریکا می دانند که از آن جا به آفریقا و شرق راه یافته و در گیلان این محصول در شهرستان های آستانه اشرفیه،رشت و تالش کشت می شود.

این مسئول،متذکر شد:شهرستان آستانه اشرفیه با سطح زیر کشت 2 هزار و 507 هکتار و تولید 80 درصد بدام زمینی،عمده ترین مرکز تولید بدام زمینی در کشور میباشد که میزان تولید غلاف(خشک)آن قریب به 90 هزار تن است.

کمال پور،میزان تولید غلاف خشک بدام زمینی در کشور را قریب به 10 هزار تن و با ارزش اقتصادی 135 میلیارد ریال بر آورد که عمدتآ به مصرف آجیلی می رسد،عنوان کرد و متذکر شد:هم اکنون رقم غالب بادام زمینی در استان گیلان (ان س 2) و رقم فلوری اسپانیش نیز کشت میشود.

به گفته وی،دانه های این دو رقم از نظر شکل و اندازه کم و بیش یکسان و درشت هستند و در بین کشاورزان مناطق مختلف به نام های اسپینش و گلی،مشهور است.

دبیر پنجمین جشنواره بادام زمینی آستانه اشرفیه،موارد استفاده از بادام زمینی را به صورت آجیلی،در صنعت روغن کشی،تولید رنگها،الکل،روغن های روان کننده چرم لباس،جلا دهنده های لوازم منزل،کره بادام زمینی،چیپس بادام زمینی  و سایر موارد،ذکر کرد.

کمال پور،

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :