کاشف اسرار – 17 آذر ماه 1399 بود طی مراسمی ” رضا نوری ” اهل استان اردبیل ” به عنوان مدیر شعب بانک کشاورزی استان گیلان معارفه شد و از زمان انجام این برنامه ا سال و 8 ماه و 2 روز سپری شده است.وی طی مدت فعالیت خودش در این سمت نسبت به برگزاری چندین نشست خبری با دعوت گزینشی از خبرنگاران و رسانه ها اقدام کرده است.

برگزاری نشست خبری با دعوت گزینشی ” رضا نوری ”،مصداق بارز بی توجهی به بند 11 ماده هشتم مصوبه شورای عالی اداری در راستای حقوق شهروندی در نظام اداری و ابلاغ رئیس جمهوری دولت تدبیر و امید در اسفند ماه سال 1396 بوده و نشان دهنده این است مصوبه شورای عالی اداری و ابلاغ”رئیس جمهوری سابق که هم چنان جاری است برای این مدیر استانی اهمیتی ندارد و این تخلف قابل پیگردد اداری و قضایی است.

استاندار گیلان با صدور پیام تبریک به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار در 16 مرداد ماه جاری ، تاکید کردند : ” با قدردانی از همه خبرنگاران و اهالی رسانه و وقوف به مشکلات و تنگناهایی که در عرصه اطلاع رسانی به ه نگام دارند؛ انتظار دارم تمام دستگاه ها و نهادهای استان، قدرشناسی، همراهی و حمایتی همه جانبه از این عزیزان انجام دهند.”

برابر تعریف ماده 5 قانون خدمات مدیریت کشوری، دستگاه های اجرایی عبارت است از: «کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های دولتی و کلیه دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی…»

بنابراین مطابق ماده قانونی مذکور،بانک ها هم شامل دستگاه های اجرایی می شوند و یکی از بانک های فعال در گیلان،مدیریت امور شعب بانک کشاورزی استان” به ریاست ” رضا نوری باشد که از سال 99 تاکنون عهده دار این سمت است.

به”نوری”توصیه جدی می شود، برگزاری نشست خبری به صورت گزینشی خلاف بند یازدهم ماده هشتم “حقوق شهروندی در نظام اداری”مصوب شورای عالی اداری و ابلاغ شده از سوی رئیس جمهوری در سال 96 ،توجه بکنند و به اجرای آن تن بدهند.

در این بند از ماده قانونی تاکید شده است:”در جلسات پرسش و پاسخی که از سوی سخنگوی دستگاه اجرایی یا روابط عمومی دستگاه برگزار می شود، نباید تبعیضی از حیث دعوت، شرکت، طرح پرسش، ارائه پاسخ و سایر موارد، علیه رسانه های منتقد صورت گیرد.

برابر ماده ۱۹ این مصوبه،نقض یا عدم رعایت حقوق و الزامات مندرج در این مصوبه و دستورالعمل های آن؛ در چارچوب ماده (۲۰) آیین نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان، حسب مورد از مصادیق بندهای ماده (۸) قانون رسیدگی به تخلفات  اداری کارمندان محسوب می شود.

النهایه،شکایات واصله از مردم یا دستگاه های نظارتی، ضمن بررسی و تطبیق با مقررات توسط واحدهای ذیربط، بر احقاق حقوق آنان از منظر تخلفات مدیران و کارکنان دستگاه های اجرایی، در هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری مربوط مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت.

امروزه مدیر روابط عمومی موفق می باشد که با رسانه های فعال و دارای اخبار به روز فعالیت بکند و نیز بررسی مستمر اخبار و رویدادهای سازمان در خبرهای روزانه مطبوعات، خبرگزاری ها و فضای مجازی،کنترل اخبار منتشره سازمان در رسانه ها را انجام بدهد و و به اطلاع مدیر دستگاه اجرائی برساند،ضمن این که زمان معارفه به این سمت لیست رسانه های دارای همکاری را از مدیر قبلی اخذ بکند.

مدیر روابط عمومی توانا کسی می باشد که نسبت به تهیه بانک اطلاعاتی خبرنگاران، خبرگزاری ها و مطبوعات اقدام بکند و رسانه هایی اخبار ایسن حوزه را منتشر می کنند به جلسات دعوت کنند، نه این که نام روابط عمومی را یدک بکشد و برخی از اصحاب رسانه را به صورت گزینشی آن هم خلاف ابلاغیه رئیس جمهوری به نشست خبری دعوت کند.

با توجه به این که رهبر انقلاب طی سخنانی در 29 بهمن فرمودند : “انتقاد مردم، فقط از دولت و مجلس و قوه‌ قضائیه نیست» و ممکن است مردم از رهبر جمهوری اسلامی هم «انتقاد داشته باشند» اما این انتقاد «منافاتی با ایستادگی پای نظام ندارد»،بنابراین پایگاه خبری “کاشف اسرار ” مراتب انتقاد از ” مدیر بانک کشاورزی گیلان را به اطلاع عموم می رساند تا این رویه اصلاح بشود.

مقام معظم رهبری: افراد، مسئولین، خودشان را در معرض نقد و انتقاد قرار بدهند و پاسخگو باشند و پاسخ بدهند و تبیین کنند. خیلی از اوقات اگر چنانچه یک انتقادی به کسی بشود، این فرصتی است برای او که بتواند ذهن ها را روشن کند، تبیین کنند، حقیقت را بیان کنند؛ خیلی چیز خوبی است.

در کنار این، نظام پاسخگویی را برای خودتان متحتم بدانید. واقعا وزیر در حوزه‌ی کار خودش، مدیران وزارتی در حوزه‌ی کار خودشان، معاونان هر کدام در حوزه‌ی کار خودشان پاسخگو باشند. یعنی هم در برابر خطایی که انجام می‌گیرد، واقعا پاسخگو باشند؛ هم در برابر کار لازمی که باید انجام می‌گرفته و انجام نمی‌گیرد، پاسخگو باشند.

“کاشف اسرار”قضاوت را به خوانندگان می سپارد… گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست/آن چه البته به جایی نرسد فریاد است

نویسنده : خلیل اخوان اصغری

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :