کاشف اسرار – قائم‌ مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، اظهار کرد: پرونده شهر تاریخی ماسوله کامل و به یونسکو ارسال شده که امیدواریم شهریور ۱۴۰۲ در اجلاس یونسکو به میزبانی ریاض عربستان شاهد ثبت منظر آن باشیم.

علی دارابی ” امروز هنگام بازدید میدانی از بافت شهر تاریخی ماسوله در گفتگو با خبرنگار کاشف اسرار ” درباره شهر تاریخی ماسوله نظر ارزیاب یونسکو را هم در سفر اخیر به ماسوله با توجه به اقدامات انجام شده کاملا مثبت عنوان کرد .

وی ابراز کرد : وقتی یک اثر تاریخی در فهرست آثار جهانی قرار می گیرد برای آحاد بشریت می باشد و همه دنیا آن را متعلق به خودشان می دانند .

به گفته این مقام ، یک بخشی مهمی از کار در گیلان در مجموعه شهر ماسوله و منظر تاریخی و فرهنگی انجام شده و بخش دیگری از کار باید تا زمان تصویب صورت بگیرد اما از همه مهم تر ،پس از ثبت اثر در فهرست آثار جهانی می باشد که گردشگران خارجی فراوانی برای بازدید می آیند و باید شهر ماسوله را به شایستگی برای بازدید با ارائه سرویس دهی و زیر ساخت ها آماده بکنیم .

دارابی با قدردانی از زحمات ” موسی فکور پاشاکی ” به عنوان فرماندار فومن به اتفاق تیم همراه ، هم کاران خودش در اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان ، استاندار و شهردار ماسوله ، گفت: از تلاش و همدلی مسولان و مردم برای حل مسایل و نهایی کردن فاکتورهای مورد نظر برای ثبت جهانی این شهر تاریخی قدردانی می‌کنیم و انتظار داريم با گذاشتن روز شمار با جدیت و قدرت و هم دلی این روند را برای ثبت جهانی حفظ کنند.

او با بیان اینکه شهر ماسوله نیاز به کارهای بیشتر و گسترده تری از جمله پارکینگ دارد ، اعتقاد دارد : در صورت ثبت جهانی ، برکات بیشتری شامل این منطقه خواهد شد.

به گفته معاون میراث فرهنگی کشور ، ایران شایسته بسیاری از داشته ها در گذشته و امروز می باشد و وزارت میراث فرهنگی وظیفه سنگین برای حفظ ،صیانت و حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی کشور و ارتقای جایگاه ایران در دنیا دارد ، به طوری که هم اکنون در ثبت آثار ملموس با ۲۶ اثر رتبه نهم و در ثبت آثار ناملموس با یک رتبه صعود ، رتبه ششم دنیا را داریم .

دارابی با بیان این که منظر تاریخی ماسوله بی تردید یکی از بهترین آثار برای ثبت جهانی می باشد و پرونده این شهر ،کامل و به یونسکو ارسال شده است و با ثبت جهانی آن شاهد رونق کسب و کار گردشگری در استان گیلان و ماسوله چند برابر خواهد شد.

وی در پایان ، خاطر نشان کرد : پرونده ماسوله به همراه پرونده زنجیره‌ای ۵۶ کاروان سرا و الحاق جنگل‌های دیزمار به جنگل‌های هیرکانی از جمله ۳ برنامه های این وزارت برای ثبت جهانی در یونسکو است و امیدواریم شهریور ۱۴۰۲ در اجلاس یونسکو به میزبانی ریاض عربستان شاهد ثبت منظر آن باشیم.

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :