کاشف اسرار – مدیر کل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌ گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که گیلان از مهم ترین تولید کنندگان میوه های گرمسیری کشور است ، ابراز کرد : این استان از مهم ترین تولید کنندگان کیوی دارای کیفیت بسیار بالاست

زهرا جلیلی مقدم در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار کاشف اسرار در لاهیجان ” میوه های گرمسیری را شامل محصولات : مرکبات ، خرما ، انار ، کیوی ، انجیر ، موز ، انبه ، آناناس و نارگیل ” عنوان کرد و اظهار داشت : گیلان از مهم ترین تولید کنندگان کیوی در کشورمان می باشد و دارای کیفیت بسیار بالاست.

وی با اعلام زیر کشت حدود 13 هزار هکتار کیوی در کشورمان ، متذکر شد : بر اساس آخرین آمار سالانه حدود 440 هزار تن کیوی تولید می شود و سال گذشته حدود 201 هزار تن به خارج از کشور صادر شد که نشان دهنده این می باشد میزان صادرات این محصول رشد داشته است.

این مسئول از جمله دلایل رشد میزان صادرات محصول کیوی را طعم ، عطر و سلامت آن برای سایر کشورها برشمرد و ابراز کرد : خوش بخنانه روز به روز میزان استقبال سایر کشورها از کیوی ایران بیشتر می شود.

جلیلی مقدم “، یکی از اتفافات بسیار خوبی که در استان گیلان استارت زده شده را ” تحداث باغ مادری کیوی ” توسط بخش خصوصی بیان کرد و افزود : هدف از تاسیس این باغ تولید نهال کیوی عاری از ویروس و سبب افزایش عملکرد و کیفیت در باغات می شود .

وی به راه اندازی باغات الگویی کیوی طی سال گذشته در استان گیلان اشاره کرد و گفت : در حال حاضر قسمت های اولیه احداث باغات الگویی از آخرین تکتولوژی ها و دستور العمل های روز دنیا استفاده و اجرایی شده است.

مدیر کل دفتر امور میوه‌ های گرمسیری و نیمه‌ گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی ” واردات 16 گونه تجاری ” کیوی ” در استان گیلان از دیگر اقدامات این وزارت خانه اعلام کرد و متذکر شد : ان شاء الله این اقلام در سال جاری از کشورهای ” چین و نیوزلند ” وارد خواهند شد که کارهای تحقیقات اولیه از جمله سازگاری با کشور بر روی آن انجام می شود .

به گفته جلیلی مقدم ” اقلامی وارد خواهند شد که کشت و کار آنها سبب می شود دامنه برداشت محصول کیوی طولانی تری را داشته باشیم و در حال حاضر رقم ” هایوارد ” مهم ترین و بیشترین زیر کشت در کشورمان به خودش اختصاص می دهد .

وی با اشاره به این که برداشت رقم ” هایوارد ” از 15 مهر ماه در کشورمان آغاز می شود ، خاطر نشان کرد : ما به دنبال این هستیم ارقام دیگری را وارد کشور بکنیم تا دامنه برداشت محصول کیوی بیشتر بشود.

پایان پیام

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :