کاشف اسرار – رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان با اعتقاد یر این که ایران کشوری برنامه محور نیست و با داشتن 4 فصل نباید وضع مان این باشد ، پس همه ما خوب کار نکردیم ، تصریح کرد : گیلان با وجود محصولات استراتژیک نباید فقیر و بیکار داشته باشد و در نقطه صفر اقتصادی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار کاشف اسرار از رشت ، ” قاسم رضائیان ” در آئین تجلیل از خبرنگاران به مناسبت 17 مرداد که در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان برگزار شد ، اظهار کرد : گیلان جزو استانهای زرخیز به معنای واقعی دارای محصولات متنوع و استراتژیک است.

وی که دارای کارخانه چای سازی از سنوات قدیم از رانکوه شهرستان املش می باشد با اشاره به وجود باغات چای از غرب مازندران تا غرب گیلان ، متذکر شد : یک روزی حدود 34 هزار هکتار باغات چای وجود داشت و حدود 40 هزار خانوار از این باغات ارتزاق می کردند امروز زیر 20 هزار هکتار است ، این آمار را قبول ندارم .

این فعال بخش خصوصی که از اردیبهشت ماه امسال عهده دار سمت رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان ” شده است ، معتقد است : برنج گیلان جزو محصولات استراتژیک و جزو بهترین برنج دنیاست ، زیتون استان جزو لذیذترین و با کیفیت ترین زیتون های جهان تلقی می شود .

رضاییان ” با اشاره به این که کیوی گیلان جزو محصولات صادرات محور کشور تلقی می شود ، خاطر نشان کرد : اخیرآ کیوی گیلان مقام اول تولید در کشورمان کسب کرد.

وی با اشاره به حضورش در سومین دور هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان ، اذعان کرد : من به وضع موجود معترض هستم ، کوتاهی کردیم ، همه داریم کوتاهی می کنیم و استان گیلان با این همه محصولات نباید فقیر و بیکار داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان با اشاره به تعیین گیلان به عنوان استان معین با کشورهای آذربایجان ، قزاقستان و روسیه ، ابراز کرد : روسیه به عنوان یک سوپر مارکت وسیعی محسوب می شود که گتجایش حدود 290 میلیارد دلار از سراسر جهان می باشد ، سهم ایران چقدر است ؟ سهم گیلان از بازار روسیه یک و یک دهم میلیارد دلار می باشد .

رضاایان با اعتقاد بر این که گیلان یک استان غیر برخوردار و در گرفتن حق از مرکز ضعیف می باشد ، از وضع برخی بخش نامه های اقتصادی غیر کارشناسی و بعضآ مغرضانه توسط ” مصطفی سالاری ” استاندار وقت در دولت دوازدهم به شدت انتقاد کرد .

وی با اشاره به اعتراض خودش در جلسه شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی خطاب به استاندار وقت گیلان ، مدعی شد : مصطفی سالاری ” در پاسخ به اعتراض بنده گفتند : شما ادامه بدهید ، من مسئولیت بخش نامه را می پذیرم “

این فعال بخش خصوصی با بیان این که عمده صادر کنندگان بعد از صدور بخش نامه مذکور امروز دارای حکم جلب ، بازداشتی و جریمه می باشند ، تصریح کرد : بخش نامه و حرکت شوم مذکور اقتصاد گیلان را فلج کرد .

رضاییان ” با انتقاد از این که کشورمان دارای برنامه محوری نیست ، اذعان کرد : برخی در گیلان به جای این که دست هم دیگر را بگیرند پای هم را می گیرتد ، وقتی یک گیلانی مسئول می شود بیچاره اش می کنیم ، این یک ایراد بزرگی است که باید رفع بشود .

وی با تاکید بر این که متاسفانه گیلان در نقطه صفر اقتصادی قرار دارد ، متذکر شد : اتاق بازرگانی استان در دوره جدید مدیریتی که از اردیبهشت ماه امسال شروع شده از حالت سیاسی خارج شده و تا وقتی که ریاست آن بر عهده من است اجازه تخواهم داد سیاسی بشود .

رئیس اتاق بازرگانی گیلان ، تاکید کرد : درب این نهاد بخش خصوصی بر روی همه خبرنگاران باز می باشد و می توانند بر این اتاق نظارت بکنند و حق مسلمان این عزیزان فرهیخته است.

رضاییان ” اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن گیلان را نقطه ثقل اقتصادی دانست و با بیان این که متاسفانه اقتصاد ما سیاسی شده است ، اظهار کرد : باید کمک کنیم از این حالت خارج بشویم .

وی شفاف سازی را یکی از رئوس برنامه های کاری خودش در دوره جدید مدیریتی خودش برشمرد و بر رونمایی از پرتال جدید اطلاع رسانی و شفاف سازی حوزه های مختلف اتاق گیلان تا ده روز آینده تاکید کرد .

این فعال بخش خصوصی ، ابراز کرد : از زمان شروع به کار بنده به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان ” ارتباط با تولید کنندگان خیلی خوب شده است و اگر آنان به اتاق نیایند من نزدشان خواهم رفت .

رضاییان ” از پیشنهاد خبرنگار پایگاه خبری ” کاشف اسرار ” برای همراهی خبرنگاران دارای همکاری در برنامه های رئیس اتاق بازرگانی استان استقبال کرد .

وی به سئوال خبرنگار کاشف اسرار درباره میزان استقبال تجار از برقراری پرواز هفتگی رشت به آستراخان روسیه ، گفت : این پرواز هفتگی خیلی خوب بود و من در آن سفر بودم و خیلی متمایل بودم پرواز از رشت به آستراخان ، دبی و هر کشور مجاز دیگری برقرار بشود .

رئیس اتاق بازرگانی گیلان با بیان این که آستراخان تا 8 سال پیش مرکز نجارت بود و امروزه ” ماخاچ کالا ” مرکز نجارت است ،خاطر نشان کرد : از ماخاچ کالا ” به مسکو اتوبان دایر شده که امکاتات آن چندین برابر آستراخان است .

رضاییان ” از واگذاری 20 درصد سهم اتاق بازرگانی گیلان در ” سرای تجاری ایرانیان – کشور روسیه ” که برای ” شرکت پارس تجارت ” متعلق به “هادی نیزهوش تابان ” می باشد به اتاق بازرگانی ایران ” خبر داد و اعتقاد بر فروش این دفتر و دایر کردن دفتری در مسکو برای پیگیری و حل احتمالی مشکلات تجار ایرانی دارد.

.وی با ادعا بر این که برخی از پروتکل ها در کشورمان خاک می خورد ، تصریح کرد : ایران کشوری برنامه محور نیست و با داشتن 4 فصل نباید وضع مان این باشد ، پس همه ما خوب کار نکردیم.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان بر افتتاح ساختمان جدید این نهاد در مجاورت ساختمان فعلی که کار ساخت آن از سال 98 آغاز شده طی 5 ماه آینده تاکید کرد .

رضاییان با تکرار این نکته که : ” کشورمان دارای برنامه محوری نیست ” باید چنگ بزنیم تا بگیریم، اظهار کرد : گیلان باید دارای بالای 50 هزار میلیارد دلار تجارت با روسیه باشد ولی این در حالی می باشد سهم ما 1 و یک دهم میلیارد دلار ولی کشور نرکیه بیش از 35 هزار میلیارد دلار است .

وی یکی از معضلات گیلان را نداشتن پایانه صادرانی محصولات کشاورزی عنوان کرد و از تهیه زمینی در مجاورت فرودگاه رشت به مساحت حدود 54 هزار هکنار برای ساخت پایانه مذکور خبر داد.

پایان پیام

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :