کاشف اسرار -مدیر کل شیلات گیلان با ابراز نگرانی از افزایش بار آلودگی ناشی از ورود فاضلاب تصفیه نشده ، خاطر نشان کرد : ساخت تصفیه خانه برای شهرها ساحلی و پیرامون تالاب انزلی که در دستور کار قرار دارد و در حال احداث هستند امکان باز تولید حیات ابزیان در مکانهای زادو ولد انها را فراهم میکند

به گزارش کاشف اسرار ، ” کوروش خلیلی ” در نشست با خبرنگاران ” به مناسبت آغاز صید ماهیان استخوانی در حوزه غربی دریای کاسپین ( خزر) ، اظهار کرد :در حوزه بازسازی ذخایر ماهیان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش 40 درصدی عملکرد مواجه هستیم .

وی با بیان این که باز سازی و رها سازی انواع بچه ماهی های دریایی از وظایف دولتی و حاکمیتی به شمار می رود ، متذکر شد : گیلان دارای سه مرکز بزرگ باز سازی ماهیان در کشور حرف برای گفتن دارد.

این مسئول در ادامه ” این مراکز باز سازی را : ” شهید انصاری لاکان رشت ” – شهید بهشتی سنگر رشت ” و ” مرکز مرحوم دکتر یوسف پور در سیاهکل ” اعلام کرد .

خلیلی ” با اشاره به وجود بزرگترین ” سالن انکوباسیون ماهی خاورمیانه ” در مرکز شهید انصاری رشت ” ، یاد آور شد : انکوباتور به دستگاهها یا ابزاری اطلاق می شود که تخم های بارور شده ماهی پس از شستشو جهت طی مراحل رشد جنینی تا ظهور نوزاد در آنجا قرار می گیرد . سالنی که انکوباتورها در آن مستقر می شوند تحت عنوان انکوباسیون یا سالن تکثیر نامیده می شود .

وی خطاب به هم استانی ها و هم وطنان وعده داد : مرکز چهارم باز سازی ماهیان شیلات استان ان شاء الله بتواند کار باز سازی را در شهر کیاشهر شهرستان آستانه اشرفیه انجام بدهد .

مدیر کل شیلات گیلان  با بیان این که : ” برخی می پرسند اثرات باز سازی های ماهیان چیست ؟ ” ، اظهار کرد : ما امسال دو برابر وزن به نسبت سنوات گذشته رها سازی بچه ماهیان کرده ایم ضمن این که اعتبارات در حوزه باز سازی به صورت ملی بوده و توانستیم جذب کنیم و بر مبنای آن عملکرد داشته ایم .

خلیلی ، افزود : به طور مثال ما در مرکز سیاهکل طی سال 1401 شمسی بیش از 40 هکتار تحت پوشش نداشتیم که امروز 160 هکتار آب گیری داشتیم که رسیدن به این رقم حاصل زحماتی است که در مراکز باز سازی ماهیان کشیده شده است تولید شیلات در بستر محیط زیست انجام می شود و بسیاری از اقدامات ما به نوعع حفاطت از محیط زیست است .

وی ضمن اعلام افزایش دوبرابری میانگین وزن بچه ماهیان دریایی تولیدی مراکز بازسازی ذخایر گیلان برای رها سازی در دریا از رشد بیش از 40 درصدی تولید در مراکز بازسازی با اقدامات موثر در توسعه و تجهیز خبر داد .

این مسئول ضمن تشریح برنامه های افزایش تولید در شیلات گیلان به منظور توسعه آبزی پروری ، از شروع مطالعات مگا پروژه. بندر مزرعه در راستای استفاده از ظرفیت های استان در تولید ماهی در قفس اشاره کرد .

به گفته خلیلی ، طرح شهر خاویاری و همچنین بندر مزرعه و اقدام شیلات استان در اخذ اعتبار برای مطالعه و احداث بندر شیلاتی در شرق استان و فعال سازی بندر کیاشهر سبب توسعه شیلاتی دریا محور در استان و به طبع ان ایجاد اشتغال پایدار می شود .

وی با ابراز نگرانی از افزایش بار آلودگی ناشی از ورود فاضلاب تصفیه نشده ، خاطر نشان کرد : ساخت تصفیه خانه برای شهرها ساحلی و پیرامون تالاب انزلی که در دستور کار قرار دارد و در حال احداث هستند امکان باز تولید حیات ابزیان در مکانهای زادو ولد انها را فراهم میکند

مدیر کل شیلات گیلان ” با اعلام تولید بیش از 95 درصد ماهیان استان توسط بخش خصوصی ، یاد آور شد : میزان تولید ماهیان استان در زمان اوایل انقلاب 2 هزار تن بوده که الان 70 هزار تن رسیده که 85 درصد آبزی پرورشی و مابقی کلیکا ، ماهی سفید و کفال است

خلیلی ”  از تدوین برنامه کوتاه مدت برای تولید بالای 100 هزار تن ماهیان ظرف مدت سه سال خبر داد و خاطر نشان کرد : طبق این برنامه رشد تولید روی 25 درصد است .

وی در پایان از دستور کار قرار گرفتن ساخت :” مگا پروژه شهر ماهیان خاویاری ” به عنوان یک صنعت : ” تولیدی و شیلاتی ” با همکاری برخی از دستگاهها خبر داد که هم اکنون در حال جا تمایی بوده و سرمایه گذاران بزرگی هم اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری کرده اند.

 

پایان پیام

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :