کاشف اسرار – رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: حق بیمه دامدارانی که به شکل سنتی گاومیش پرورش می دهند ۱۰ درصد و دامداران دارای دام اصلاح نژاد شده ۲۰ درصد کاهش می یابد.

به گزارش خبرنگار کاشف اسرار ، صالح محمدی ” طی سخنانی در همایش ملی گاومیش که به میزبانی رضوانشهر برگزار شد ، اظهار کرد: گیلان رتبه پنجم کشور را در پرورش گاومیش دارد که می توان با مطالعه‌ دقیق تر و حمایت بیشتر این صنعت را توسعه داد. گاومیش پروتئینی باکیفیت، کلسترولی پایین و شیری با املاح و چربی بالا دارد و محصولات تولیدی این دام از بازار پسندی بسیار خوبی برخوردار است.

وی بابیان اینکه در این همایش بدنبال اولویت قرار دادن گاومیش اصلاح نژاد شده و توسعه آن در استان هستیم، گفت: ۹۰ درصد شیوه های نگهداری این دام امروزه به شکل سنتی است، درحالی که این دام در دنیا به شیوه های صنعتی، نیمه صنعتی و در محیط های کنترل شده پرورش می یابد.

این مسوول ، متذکر شد : استاندار گیلان بر ایجاد زنجیره ارزش در محصولات کشاورزی تاکید دارد و امروز در زمینه پرورش گاومیش چند حلقه مفقوده مانند تامین علوفه و خرید تضمینی شیر از سوی کارخانجات لبنی وجود دارد اما جهاد کشاورزی از کسانی که بخواهند در این حوزه سرمایه گذاری کنند با تسریع در صدور مجوزها و اولویت پرداخت تسهیلات بانکی حمایت لازم را خواهد داشت.

* فاطمه دریساوی مدیر عامل شرکت تعاونی کشاورزی و گاومیش داران استان گیلان نیز حاصل تلاش ۲۰ ساله اصلاح نژاد بر روی گله های گاومیش را استقرار دام آرام در غرفه های نمایشگاه این همایش اعلام کرد و افزود: نمونه آرام این دام تنها در کشور ایتالیا مشاهده می شود.

در پایان از 11 نفر تولید کننده برتر تجلیل به عمل آمد

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :