کاشف اسرار – فساد مالی چای دبش نام جدید یک پرونده فساد اقتصادی در ایران می باشد . رقم این اختلاس حدود ۳٫۴ میلیارد دلار (نزدیک به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان در زمان اختلاس) است که از لحاظ مقیاس تا زمان خود در ایران بی‌سابقه بوده‌است.

این شرکت با نام تجاری «چای دبش» که به صورت خانوادگی اداره می‌شود، در حال حاضر با ظرفیت تولید بیش از ۶ هزار تن چای در سال، صاحب یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های چای سازی در قاره آسیا است.

این گروه تجاری علاوه بر تولید چای در ایران، در کشورهای آفریقایی نیز اقدام به کشت و فرآوری چای می‌کند. به گفته رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور، کارت بازرگانی این شرکت حسب رسیدگی‌های سازمان تعزیرات تعلیق شده‌است.

به شکل رسمی نخستین بار سازمان بازرسی کل کشور در ۱۱ آذر ۱۴۰۲ این اختلاس را تأیید و اعلام کرد. به ادعای این دستگاه نظارتی زیر مجموعه قوه قضاییه ، گروه کشت و صنعت دبش طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ برای واردات چای و ماشین‌آلات مبلغی برابر با 3 میلیارد و 370 میلیون دلار ارز دریافت کرده که یک میلیارد و 472 میلیون دلار از این مقدار، ارز دولتی بوده‌است. این میزان دلار ارزان برای تأمین ۱۴ سال چای کشور ایران کافی بوده‌است.

به گفته خداییان واردات چای و دستگاه‌های این گروه بازرگانی، نیازمند ثبت سفارش و تاییدیه وزارت صمت، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی بوده که طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با هماهنگی‌های صورت گرفته توسط مدیران دستگاه‌های مذکور، ثبت سفارشهای این گروه به میزان بیشتر از نیاز کشور تأیید و به محض ارسال برای بانک مرکزی تخصیص لازم انجام شده‌است .

به گفته رئیس قوه‌قضاییه، در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به‌ ترتیب 60 درصد و 70 درصد از کل ارز تخصیص‌یافته برای واردات چای به این گروه پرداخت شده درحالی‌که رقم دریافتی آن در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به ترتیب ۲ و ۲۱ میلیون دلار بوده‌است.

محسنی اژه‌ای در سخنرانی بین دانشجویان استان اردبیل مقارن با  روز ۱۶ آذر ۱۴۰۲ گفت دولت هنوز هیچ مدیر دولتی متخلفی را دربارهٔ این پرونده به قوه قضاییه معرفی نکرده‌است.

ایرانیان طی روزهای گذشته خبر دار از فساد چای « دبش » شدند ، ولی این « قاسم رضاییان » از تجار و فعالان بخش خصوصی ، مدیر کارخانه چای نوبر ، رییس اتحادیه صادر کنندگان و رییس فعلی اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی استان بود در سال ۱۳۹۹ شمسی درباره تخلفات احتمالی شرکت دبش طی نامه ای به دادستان املش ، نکاتی را برملا کرد. باید نقش ارزنده ( رضاییان ) را با آب طلا قاب گرفتند .

پایان پیام

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :