کاشف اسرار – 18 آذر ماه 1389 بعد از مدت ها چشم انتظاری شاهد افتتاح اولین پل مکانیزه عابرین پیاده در تقاطع غیر هم سطح جانبازان آن هم باهدف مهیا کردن امکانات امن برای عابرین پیاده،تسریع در رفت و آمد وسایل نقلیه،ایجاد منظر شهری زیبا در ورودی شهر آن هم با صرف 1میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی بودیم که گاهی درب آن بر روی استفاده کنندگان مسدود است.

چند سالی از افتتاح اولین پل عابر پیاده مکانیزه مذکور در جوار بانک ملی ایران ” سپری گشت تا این که مراسم افتتاح پل عابر پیاده مکانیزه تازه آباد ماقبل رمپ پل غیر همسطح جانبازان  در شهریور ماه 1395 با حضور ” سید محمد علی ثابت قدم – شهردار رشت ” و ” فرامرز جمشید پور پشتهانی – معاون وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری ” برگزار شد .

معاون وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت طی سخنانی در این مراسم با تاکید بر تعرفه ۴۱ نقطه شهر به وسیله مشاورین ذیصلاح برای احداث پل عابر پیاده خاطرنشان کرد: پس از برگزاری مناقصه از سوی شهرداری دو گروه سرمایه گذار برای احداث پل انتخاب شدند.

فرامرز جمشید پور پشتهانی ” با اشاره بر ترافیک شدید در روزهای پنج شنبه و جمعه در محل احداث پل فوق یادآور شد: این پل به طول ۳۶ متر, عرض ۲متر و ارتفاع ۶متر و نیم در کنار مزار شهدا آماده بهره برداری است ، ضمن این که  هزینه کرد ۶۰۰ میلیون تومان برای احداث هرپل  بوده و گروه اول در نظر دارد ۱۴ پل را در سطح شهر احداث نماید.

به دنبال برگزاری مراسم افتتاح پل مذکور ،احداث پل های دیگر در سطح نقاط مختلف شهر رشت به وقوع پیوست که متاسفانه نه تنها بر روی عابرین پیاده باز نیست بلکه محلی برای استفاده و کسب درآمد هنگفت شرکت های تبلیغاتی و استفاده تجاری برای ایجاد مغازه کوچک جهت کسب درآمد و گاهی محل اجتماع معتادین شده است و اراده ای برای بازگشایی وجود ندارد !

یک شب سرد زمستانی در ساعت 23 با نهایت خوش خیالی از این که می توانم با خاطری آسوده از این پل های مجهز به پله برقی استفاده نمایم به سمت آن حرکت کردم.

در همین فکر و خیال بودم که ناگهان دیدن یک صحنه وحشتناک من را ناگهان بهت زده و بر سر جای خود میخ کوب کرد و این صحنه مشاهده درب نرده ای بسته و زندان گونه این پل بود.

بعد از مدتی که از حالت شوک بیرون آمدم به این فکر فرو رفتم که شاید من اشتباه می کنم وبه طور یقین افتتاح و ساخت چنین سازه هایی برای استفاده مردم نمی باشد،بلکه قرار است این پل عظیم به عنوان سمبل جدید کلان شهر رشت برای نسل های آینده باقی بماند.

در این تفکرات بودم که صدای غرش ترمز یک وسیله نقلیه مرا به خود آورد و خود را وسط کمربندی خرمشهر و در مقابل یک تریلر 18چرخ حامل دهها تن فولاد دیدم.

سرم را بالا کردم که راننده فریاد زد:«حواست کجاست ، مگر می خواهی خود کشی کنی ؟ ” سرتان را درد نیاورم از من به شما نصیحت که دیگر هیچ وقت از مسوولین ترافیک شهری تقاضای پل عابر پیاده مکانیزه را ننما یید ، چون که حفظ و نگهداری این قبیل تاسیسات بیش از جان انسان ها ارزش مند است و به طور یقین باید در آینده نزدیک منتظر بسته ماندن درب پل در تمام ساعات شبانه روز همچون سایر پل ها در دیگر نقاط شهر بود. بنابراین باید عطای پل را به لقایش بخشید و با شجاعت تمام به قلب خودروهای عبوری سنگین و سبک خوش نمود و رفت.


رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان ” در گفتگو با خبرنگار کاشف اسرار ” در این ارتباط ، اظهارداشت: بالغ بر 38 درصد از تلفات ناشی از تصادفات رانندگی معابر درون شهری استان مربوط به عابرین پیاده ویکی از اساسی ترین راه های پیش گیری از تصادفات آنان در این معابر استفاده از پل های هوایی مخصوص عابر پیاده است.


امیر طالبی رحیم آبادی با بیان اینکه آمارها نشان می دهد درصد قابل توجهی از تصادفات درساعات پایانی شب وتاریکی هوا به وقوع می پیوندد،خاطر نشان کرد:به دلیل میدان دید کمتر ،سرعت بالاتر،خلوتی معابر و استفاده بیشتر عابرین پیاده به ویژه بانوان از البسه و چادر مشکی ،رویت آنان را در عبور از عرض راه برای رانندگان بسیار مشکل می سازد .

وی تصریح کرد: استفاده از پل های عابر پیاده به ویژه در ساعات پایانی شب ،عبور از محل های مطمئن و بعد از اطمینان از عدم تردد خودرو برای کلیه عابرین پیاده عزیزبرای حفظ جان خود الزامی است.

این مقام انتظامی ، تاکید داشت:توجه دقیق وکامل به جلو در حین رانندگی و اتخاذ سرعت مطمئنه از سوی کلیه رانندگان محترم وسایل نقلیه سبک وسنگین در کلیه معابر درون شهری گیلان ضروری است.

وی با اشاره به گذشت حدود 13 سال از ساخت پل عابر پیاده مکانیزه شهر رشت و  عدم فعالیت سایر پل های پیاده مکانیزه سایر نقاط شهر ، از کلیه شهرداران و شوراهای اسلامی استان گیلان خواست کلیه تجهیزات و تمهیدات ترافیکی در طول معابر درون شهری را به صورت جدی پیش بینی کنند.

رییس پلیس راهور گیلان با بیان اینکه از ۶۲ نفر فوتی عابرین پیاده از ابتدای فروردین تا پایان آبان ماه در استان ۶۲ درصد از کل تصادفات منجر به فوت مربوط به عابرین پیاده است ، متذکر شد : از این تعداد به میزان ۷۷ درصد بالای ۶۰ سن دارند که به علت عدم استفاده از پل ها و استقبال این گونه افراد از پل های غیر مکانیزه و عبور از محل های غیر ایمن حریم پل های عابر پیاده باعث افزایش تصادفات منجر به فوت عابرین پیاده شده است.

به گفته طالبی رحیم آبادی » از ۳۴ پل عابر پیاده شهر رشت تعداد ۱۱ پل آسانسوری ولی غیر فعال و تعداد یک پل مکانیزه جانبازان غیر فعال است که باید هر چه سریع تر پل های مذکور فعال بشوند .

معاون حمل و نقل و امور زیر بنایی شهرداری رشت ” در گفتگو با خبرنگار کاشف اسرار ” با اشاره به اعلام تعرفه ۴۱ نقطه شهر به وسیله مشاورین ذیصلاح برای احداث پل عابر پیاده  در شهریور ماه 1395 ، اظهار کرد : شهرداری رشت دهه گذشته حین اجرای کار ساخت برخی از پل های عابر پیاده تعرفه شده با موانع اجرایی و معارض مواجه گردید و نتوانستند اجرای عملیات کنند که در نهایت 41 پل ساخته شد اما 20 پل افتتاح گردیده که با مشکل سرقت مواجه اند

سید غفور شفیعی دوگاهه ” با بیان این که پل های عبور عابر پیاده مجهز به آسانسور توسط بخش خصوصی احداث شد ، اذعان کرد : سرمایه گذاران به دلیل بروز سرقت های زیاد برخی از اجزای آسانسورها توسط سارقین تمایل دارند جمع کنند و بروند و یک مقدار از نظر تعمیرات و نگهداری شرایط مطلوبی وجود  ندارد .

وی با ابراز ناخرسندی از سرقت برخی از اجزای آسانسور توسط سارقین خواستار نصب دوربین مدار بسته و همکاری بیشتر کلانتری ها برای برخورد با سارقین شد و تاکید کرد : سرمایه گذار هم موظف به مراقبت و حفاظت مستمر از ابنیه موجود است

این مسوول با ابراز ناخرسندی از این که عرشه برخی از پل های عابر پیاده شب هنگام محل استراحت برخی از افراد  متجاهر ( کارتن خواب ها ) شده است ، خواستار نصب دوربین مدار بسته یا مسدود نمودن درب پل ها از ساعت 22 شد.

شفیعی دو گاهه ” در پایان  از دستور کار قرار گرفتن ساخت 4 پل عابر پیاده در مقابل بیمارستان پارس ، بلوار شهید انصاری نرسیده به خیابان ارشاد ، جنب اداره کل دادگستری گیلان و نبش کوچه پژمان بلوار شهید بهشتی رشت خبر داد.

النهایه باز دم شهرداری رشت گرم در این اوضاع نامناسب اقتصادی به فکر ساماندهی افراد متجاهر ( کارتن خواب ها ) می باشد که اجازه داده عملا عرشه برخی از پل ها در ساعات پایانی شب به علت خاموشی و عدم وجود نگهبان ، به مکانی امن برای استراحت و مصرف برخی از مواد مخدر تبدیل شده است !


نویسنده :خلیل اخوان اصغری

ته

 

 

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :