کاشف اسرار – سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آب خیزداری گیلان با ابراز ناخرسندی شدید از ریشه در آوردن برخی از درختان پس از کاشت در روز درخت کاری ، اذعان کرد : اگر ما هزار و میلیاردها درخت بکاریم ، یک دست صدا ندارد ، منابع طبیعی پروژه احیاء و توسعه انجام داده ، ولی همه درختان از ریشه در بیاورند ما چه کاری می توانیم بکنیم ؟ برنامه های دولتی زمانی می تواند موفق باشد که دارای تشریک مساعی مردم باشد.

به گزارش خبرنگار کاشف اسرار از رشت ، ” سید مازیار رضوی ” طی سخنانی در نشست خبری مقارن با هفته منابع طبیعی ، اظهار کرد : گیلان یک قطعه از بهشت و جزو ناحیه رویش  جنگل های شمال  و هیرکانی می باشد و وجود جنگل های هیرکانی یک افتخار و عظمتی برای محسوب می شود.

وی با بیان این که گیلان دارای تنوع فرهنگی بسیار بالایی می باشد و علی رغم مساحت کوچک و تراکم جمعیت ، 70 درصد خاک آن را اراضی ملی ، جنگل و مرتع تشکیل می دهد ، متذکر شد : گیلان یکی از استان هایی می باشد که حفظ از زیست بوم و فرهنگ حفظ محیط زیست و منابع طبیعی به شدت و حدت دارد دنبال می شود.

این مسوول ، اضافه کرد : امسال شاهد این بودیم علی رغم این که پشت سد سفید رود آب زیادی وجود نداشت ، اما جنگل ها به عنوان منبع لایزال الهی ، طراوت و لطافتی که در اقلیم ما ایجاد کرد باعث بارندگی های بسیار خوبی شدند .

رضوی ” با اشاره به نام گذاری روز پنجشنبه 17 اسفند ماه جاری به عنوان : ” رسانه و هم یاران طبیعت ” ، ابراز کرد : همکاران بسیار خوب من که حافظان انفال الهی می باشند به صورت شبانه روز در حوزه حفظ ، احیاء ، توسعه و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی دارند زحمت می کشند .

به گفته وی ، اگر همکاری ، هم یاری و مشارکت اصحاب رسانه نباشد ما قطعآ در حفظ منابع لایزال و این امانت بزرگی که خداوند به ما سپرده شاید قاصر باشیم.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آب خیزداری گیلان ، تاکید کرد : ما زمانی می توانیم در بحث توسعه پایدار و معیشت پایدار موفق باشیم که مردم کمک کنند و مردم با تبلیغات درست می توانند کمک کنند.

رضوی ” ، ادامه داد : اصحاب رسانه می توانند از کوچک ترین خدماتی که زیست بوم ( اکولوژی ) ، فرهنگ سازی کنند و اگر مدارس ، دانشگاه ها ، ساکنین در حاشیه و داخل جنگل ها و روستاهای جنگلی با ما هم یار ، هم صدا و هم نوا در بحث حفاظت ، احیاء و توسعه جنگل باشند ، بسیار موفق خواهیم شد.

وی با تصریح بر این که باید با طبیعت مهربان باشیم ، اعتقاد دارد : این مهربانی با طبیعت زمانی می تواند موفق باشد ؛ مردم دوستی ، نوع دوستی و طبیعت دوستی اشاعه و توسعه بدهیم و این یکی از واجبات عینی و کفایی برای همه اصحاب رسانه و ما است و اگر این فرهنگ توسعه داده بشود ، ما در بحث توسعه پایدار قطعآ موفق خواهیم بود .

این مسوول ، معتقد است : همین جنگل و طبیعت ، معصوم ترین و مظلوم ترین موجود خداوند بر روی زمین است ، به خاطر این که حرکت نمی کند و ایستا است و منشا خدمات بسیار زیادی است و ما باید در اشاعه فرهنگ توسعه درخت کاری و درخت داری و منابع طبیعی دست در دست هم بدهیم و کوشا باشیم.

رضوی ” پویش ” کاشت 1 میلیارد درخت طی 4 سال در ایران ” را در راستای یکی از پروژه های تعریف شده از منویات رهبر انقلاب و باورهای مذهبی و فرهنگی عنوان کرد و یاد آور شد : باید این تعداد درخت بسته به شرایط رویشی در جنگل های هیرکانی ، ارس بارانی ، زاگرس ، خلیج عمانی و … کشت بشود.

وی با اشاره به اهمیت توسعه زراعت چوب افزود: بیش از ۸ هزار هکتار تعهد جنگل کاری دادیم که ۶ هزار هکتار آن از مستثنیات مردم است ، ضمن این که ر طول چهار سال، ۳۲ میلیون اصلحه نهال در گیلان کاشته خواهد شد، گفت: تحقق این کار بزرگ نیازمند مشارکت همه‌جانبه است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آب خیزداری گیلان با ابراز خرسندی از این که بخشی از جنگل های هیرکانی که ثبت جهانی شده در استان گیلان وجود دارد ، تاکید کرد : باید حوزه درخت کاری و درخت داری ترویج داده بشود تا جلوی تغییر کاربری های غیر مجاز بگیریم.

رضوی  ،با بیان این که باید تامین مواد اولیه چوبی در زراعت چوب دنبال بکنیم ، ابراز کرد : خوش بختانه زراعت چوب  در گیلان علی الخصوص صومعه سرا از لحاظ حجمی و تولید حجم فرآورده های چوبی مقام اول و از لحاظ سطح ، مقام سوم کشوری را به خود اختصاص داده است .

وی ” خطاب به اصحاب رسانه ، گفت : تبلیغات خوب با زبان ملایم و بین می تواند مردم را در تصمیمات منابع طبیعی و حفظ محیط زیست کمک بکند ، ضمن این که خوش بختانه فرهنگ منابع طبیعی دارد روز به روز تقویت می شود و اگر این فرهنگ توسط اصحاب رسانه بیشتر گسترش داده بشود ، ما می توانیم بسیار موفق باشیم.

این مسوول از اصحاب رسانه خواهش کرد در بحث توسعه ترویج و توسعه فرهنگ منابع طبیعی بکوشند و اگر او به عنوان سرپرست اداره کل منابع طبیعی گیلان در انجام وظایف قانونی کوتاهی کرد، با توجه به این که شرایط حساس است ، بی تعارف بگویند .

رضوی ” با ابراز ناخرسندی شدید از ریشه در آوردن برخی از درختان پس از کاشت در روز درخت کاری ، اذعان کرد : اگر ما هزار و میلیاردها درخت بکاریم ، یک دست صدا ندارد ، منابع طبیعی پروژه احیاء و توسعه انجام داده ، ولی همه درختان از ریشه در بیاورند ما چه کاری می توانیم بکنیم ؟ برنامه های دولتی زمانی می تواند موفق باشد که دارای تشریک مساعی مردم باشد.

وی تصریح کرد :  اداره کل منابع طبیعی گیلان به بسیاری از ارگان های دولتی نهال درخت می دهد تا در فضایی دارند بکارند ، درختی امسال می کاریم سال دیگر نیست ! مقصز منابع طبیعی است ؟ مردم باید به ما کمک کنند .

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آب خیزداری گیلان ، تاکید کرد : بحث مالکیت انفرادی که هنوز در اذهان افراد وجود دارد ، بزدائیم  و باید دنبال این باشیم مشاعی و اجتماعی فکر بکنیم.

رضوی ” با تاکید بر این که فقط کاشت درخت مهم نیست ، بلکه حفظ و داشتن آن بسیار مهم می باشد ، خاطر نشان کرد : نقش این دستگاه اجرایی ؛ حفاظت ، احیاء ، توسعه و بهره برداری اصولی با کمک مردم و مشارکت مسوولین است و اگر این کمک نباشد فوقش برای 4 نفر پرونده سازی می کنیم و در دادگاه به زندان محکوم می شوند .

وی یکی از سیاست های کاری دوران مدیریتی خودش را : ” برخورد  با انسان های آزمند” اعلام کرد ، تصریح کرد : باید مملکت و استان خودمان را بسازیم و منجی خودمان هستیم . آن قدر نظارت نکردیم و خودمان را مقید ننمودیم و در چارچوب قرار ندادیم . باید ناظر خودمان باشیم.

این مسوول در پاسخ به سوال خبرنگار ” کاشف اسرار “ درباره دلایل عدم فعالیت چندین ساله برخی از پارک های جنگلی گیلان از جمله ” سراوان رشت ” و ” میرزا کوچک جنگلی رودبار ، از وجود 42 پارک جنگلی در استان خبر داد و  اذعان کرد : 25 پارک جنگلی احاله مدیریت شده است و برای ساماندهی پارک‌های جنگلی گیلان از سرمایه گذاران بخش خصوصی استقبال می‌کنیم.

رضوی ” با اشاره به ضرورت توسعه فضای سبز در گیلان بیان کرد: توسعه فضای سبز در قالب تفاهم نامه با دستگاه‌های مختلف اجرا می‌شود که در این راستا تأمین نهال بر عهده منابع طبیعی بود و حفاظت از نهال و درخت بر عهده نهاد مربوطه است.

در حال به روز رسانی

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :