کاشف اسرار – شهرداری رشت در بیانیه‌های رسمی خود (مانند سخنان شهردار در وب سایت رسمی) بر «شفافیت»، «کاهش مراجعات حضوری» و «هوشمندسازی خدمات» تأکید دارد .
با این حال، سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی به عنوان نهاد متولی مدیریت یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های شهری (شامل میادین میوه و تره‌بار، ساماندهی دست فروشان و نظارت بر مشاغل سیار)، فاقد کوچک‌ترین پلتفرم اطلاع‌رسانی آنلاین است. این غیبت دیجیتال با اهداف کلان شهرداری در تضاد است.
بررسیاسناد و گزارش‌ها نشان می‌دهد سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری رشت، علی رغم انتصاب “محمد نعمت‌ پور” به سمت مدیرعاملی از سال ۱۴۰۱، با فقدان شفافیت، عدم فعالیت دامنه اینترنتی، و عملکرد نامناسب روابط عمومی تحت مدیریت “محمد رضا باقری پور اصیل” مواجه است.
این مسئول همزمان با فعالیت در شهرداری، به عنوان خبرنگار برای صدا و سیمای گیلان و پایگاه “می رشت” فعال است و انتشار اخبار شخصی در ساعات اداری، پرسش‌ها درباره تعارض منافع را تشدید کرده است.
نتایج کلیدی و شواهد :
1. ساختار سازمانی شهرداری رشت:
شهرداری رشت دارای ۱۰ سازمان تابعه است که “سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی” یکی از آنهاست .
با این حال، هیچ اطلاعات رسمی درباره فعالیت‌های این سازمان در منابع معتبر (مانند وبلاگ رسمی شهرداری رشت  وجود ندارد.
2. مشکلات روابط عمومی سازمان:
– محمد رضا باقری پور اصیل ” به عنوان مسئول ارتباطات این سازمان معرفی شده، اما عدم برگزاری نشست‌های خبری برای مدیرعامل (نعمت‌پور) یا ارائه گزارش‌های عمومی، نقض وظایف ذاتی روابط عمومی است.

دامنه اینترنتی سازمان غیرفعال است و وب‌سایت رسمی برای اطلاع‌رسانی وجود ندارد . این در حالی است که برخی سازمان‌های شهرداری رشت به‌طور غیر مستمر اخبار و عملکرد خود را در وبلاگ رسمی شهرداری منتشر می‌کنند .
3. تعارض منافع و فعالیت‌های موازی:
– باقری پور اصیل ” همزمان به عنوان خبرنگار برای “صدا و سیمای مرکز گیلان” و پایگاه “می رشت” فعالیت دارد .
– انتشار اخبار از خط تلفن شخصی در ساعات اداری، نشان‌دهنده تداخل مسئولیت‌های اداری با فعالیت‌های رسانه‌ای است. این موضوع با اصول مدیریت اداری (مانند “عدالت سازمانی” و “شفافیت”) که در مقالات پژوهشی شهرداری رشت بر آن تأکید شده، در تناقض است .
4. فقدان نظارت و شفافیت:
– عدم حضور مدیرعامل سازمان (نعمت‌پور) در رسانه‌ها یا گزارش‌های عمومی، پرسش‌ها درباره پاسخگویی را افزایش داده است.

– مقالات پژوهشی منتشرشده درباره شهرداری رشت عمدتاً بر موضوعاتی مانند “عدالت سازمانی”، “مدیریت منابع انسانی”، و “شفافیت فرآیندها” تمرکز دارند . این در حالی است که عملکرد این سازمان، نقض آشکار همین اصول است.
بر اساس آخرین اطلاعات منتشرشده، سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران *به‌صورت فعال در شرایط جنگ ایران و اسرائیل به خدمت‌رسانی ادامه می‌دهد. جزئیات کلیدی عملکرد این سازمان به شرح زیر است:
### 🟢 وضعیت فعالیت میادین میوه و تره‌بار تهران
1. فعالیت بدون تعطیلی:
– تمامی ۲۲ میدان اصلی و ۲۵۰ بازار میوه و تره‌بار زیرمجموعه شهرداری تهران، بدون تعطیلی و با ساعات کاری عادی مشغول به کار هستند .
– ساعات کاری:
– روزهای عادی: ۸ صبح تا ۱۶ بعدازظهر
– روزهای جمعه: ۸ صبح تا ۱۳ ظهر .
2. تأمین پایدار کالاهای اساسی:
– مدیرعامل سازمان میادین شهرداری تهران تأکید کرده است: “هیچ مشکلی در تأمین و توزیع کالاهای اساسی وجود ندارد” و اقلام با قیمت‌های مصوب در دسترس شهروندان قرار می‌گیرند .
– بازدیدهای میدانی مسئولان ارشد شهری (از جمله شهردار تهران و رییس سازمان تعزیرات) از میادین، نشان‌دهنده نظارت مستقیم بر ثبات بازار است .
3. واکنش به شایعات تعطیلی:
– سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران به‌صراحت اعلام کرده: “میادین میوه و تره‌بار تعطیل‌بردار نیستند و در خط مقدم خدمت‌رسانی قرار دارند” .
– این تأکید پس از انتشار شایعاتی مبنی بر تعطیلی میادین در فضای مجازی صورت گرفت و مسئولان بلافاصله آن را تکذیب کردند .
تفاوت با سازمان ساماندهی مشاغل شهری رشت
در مقایسه با گزارش‌های پیشین درباره “سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری رشت” (که سایت اینترنتی آن غیرفعال و روابط عمومی آن فاقد عملکرد شفاف بود)، عملکرد سازمان میادین تهران نشان‌دهنده موارد زیر است:
– مدیریت بحران مؤثر: حفظ چرخه تأمین کالاهای اساسی علیرغم تنش‌های نظامی .
– شفافیت اطلاعاتی: انتشار مستمر اخبار و بازدیدهای رسانه‌ای از میادین .
– عدم تعارض منافع: تمرکز نیروهای اجرایی بر وظایف اصلی، برخلاف گزارش‌های مربوط به مسئول روابط عمومی سازمان رشت که همزمان فعالیت‌های رسانه‌ای شخصی داشت .
++++++سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران الگویی موفق در مدیریت بحران شهری طی جنگ اخیر بوده است. تمرکز بر سه اصل “تداوم خدمات‌رسانی”، “ثبات قیمت‌ها” و “شفافیت عملکرد”، تضمین‌کننده تأمین نیازهای اولیه شهروندان در شرایط بحرانی است.
این رویکرد، نقاط ضعف گزارش‌شده در برخی سازمان‌های مشابه (مانند رشت) را پوشش می‌دهد و نشان می‌دهد فقدان شفافیت و تعهد سازمانی، نه ناشی از جنگ، بلکه نتیجه مدیریت ناکارآمد محلی است*.
شواهد نشان می‌دهد سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری رشت با چالش‌های ساختاری شامل نبود اطلاع‌رسانی شفاف، تعارض منافع مسئول روابط عمومی، و غیبت رییس سازمان در رسانه‌ها مواجه است.
این وضعیت نه‌تنها اعتماد عمومی* را تضعیف می‌کند، بلکه با اهداف توسعه‌ای شهرداری رشت (از جمله تمرکز زدایی و بهبود خدمات شهری ) در تضاد است. پیگیری این موارد از طریق “سامانه شفافیت شهرداری” یا نهادهای نظارتی ضروری به نظر می‌رسد.
آسیب‌شناسی: پیامدهای فقدان سایت اختصاصی
الف) نقض حق دسترسی شهروندان به اطلاعات:
– شهروندان برای دریافت مجوزهای فعالیت، اطلاع از مکان‌های مجاز دستفروشی (نظیر ۷ نقطه تعیین‌شده در بیرجند ) یا آگاهی از ضوابط،
ناگزیر و احتمالا به مراجعه حضوری به دفتر سازمان واقع در «میدان فرهنگ، خیابان پرستار» هستند . این موضوع با شعار «شهرداری الکترونیک» در تناقض مستقیم است.

ب) تضعیف نظارت عمومی و شفافیت: – عدم انتشار آنلاین مواردی مانند:
– فهرست مجوزهای صادرشده
– گزارش مالی میادین میوه و تره‌بار
– نقشه نقاط مجاز فروش سیار
موجب نبود امکان رصد عملکرد سازمان توسط نهادهای مدنی و رسانه‌ها شده است.

ج) انزوای کسب‌وکارهای خرد:
– دستفروشان و فروشندگان سیار (که عمدتاً از اقشار کم‌درآمد هستند) به دلیل نبود بستر اطلاع‌رسانی، از تغییرات مقررات (نظیر جابه‌جایی نقاط مجاز یا شرایط تمدید مجوز) بی‌خبر می‌مانند. این مسئله تخلفات ناخواسته و برخوردهای قهری را افزایش می‌دهد .

د. مقایسه تطبیقی: الگوی موفق بیرجند
سازمان همتای این نهاد در

شهرداری بیرجند با اقداماتی همچون:
– انتشار آنلاین
لیست ۷ نقطه مجاز دستفروشی (خیابان ظفر، میدان مهرشهر و…) .
– اطلاع‌رسانی
زمان‌بندی دوشنبه‌بازارها و ظرفیت غرفه‌ها.
– اعلام
روزانه ۸۵ تن عرضه محصول در میادین تحت نظارت.
نمونه‌ای عینی از تحقق «شفافیت» و «ساماندهی الکترونیک» است. غفلت شهرداری رشت از این الگوها غیرقابل توجیه است.

۴. پرسش‌های کلیدی بدون پاسخ
۱. علت عدم راه‌اندازی سایت مستقل یا صفحه اختصاصی در پرتال شهرداری رشت (rasht.ir) چیست؟
۲. آیا داده‌های عملکردی این سازمان (نظیر آمار فروش میادین، تعداد مجوزهای صادرشده) محرمانه تلقی می‌شود؟
۳. چگونه می‌توان از تحقق وعده‌های شهردار مبنی بر «توزیع عادلانه خدمات» و «حل معضلات ترافیکی ناشی از دستفروشی» بدون ابزارهای شفاف‌سنجی اطمینان یافت؟

۵. راهکارهای فوری پیشنهادی
| اقدام | الزامات | مهلت اجرا |
|——-|———|———–|
|

راه‌اندازی سامانه اولیه | ایجاد صفحه اختصاصی در rasht.ir با محتوای: نقشه نقاط مجاز دستفروشی- فرم‌های درخواست مجوز و  آمار عملکرد ماهیانه میادین | ۱ ماه |
|
افزونگی اطلاعاتی | انتشار همزمان اطلاعات در سامانه شفافیت موجود شهرداری [مستندات قبلی] | ۲ هفته |
|
پلتفرم تعاملی | راه‌اندازی اپلیکیشن دریافت شکایات مردمی از تخلفات ساماندهی مشاغل | ۳ ماه |
|
الگوبرداری از بیرجند | انعقاد تفاهم‌نامه با شهرداری بیرجند برای انتقال تجربیات فنی | ۲ ماه |

۶. جمع‌بندی: شفافیت، آزمون عبور از شعار به عمل
سازمان ساماندهی مشاغل شهری رشت در وضعیت کنونی، به

نماد بی‌عملی دیجیتالی شهرداری تبدیل شده است. ادامه این روند به معنای:
– افزایش هزینه‌های معیشتی فروشندگان سیار.
– نقض حقوق شهروندی در دسترسی به اطلاعات است.
شهرداری رشت باید پاسخ‌گوی این پرسش باشد که آیا «شفافیت» تنها در سخنرانی‌ها معنا می‌یابد یا در عمل نیز جریان خواهد داشت؟

 

توصیه نهایی:
شورای اسلامی شهر رشت با استفاده از اختیارات نظارتی خود،
ضرب‌الاجل 1 ماهه* برای راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی این سازمان تعیین کند. عدم تحقق این امر باید در گزارش‌های عملکرد شهرداری به عنوان «مصادیق نقض شفافیت» منعکس شود.

 

 

 

 

اشتراک این خبر در :