کاشف اسرار-سایت اینترنتی “شبکه شهرستان خلاق یونسکو” با انتشار گزارشی  با اشاره به این که این شبکه  توسط 116 عضو از 54 کشور تشکیل شده است،نوشت:”شهرستان خلاق یونسکو هفت زمینه خلاق را شامل می شود: صنایع دستی و هنری، طراحی، فیلم، غذا، ادبیات، موسیقی و رسانه های هنری”.

به گزارش خبرنگار کاشف اسرار،برای تبدیل شدن به عضو شبکه ی شهر های یونسکو، شهرهای نامزد باید برنامه ای را ارائه کنند که به وضوح نشان دهنده ی تمایل، تعهد و توانایی خود برای کمک به اهداف شبکه است.

این شبکه شامل 7 زمینه خلاقانه است که می تواند توسط شهرهای مختلف بر اساس اولویت خود برای یک بخش صنعت خلاق خاص تعیین شود که آنها استعداد و انرژی خود را اختصاص می دهند.

شهرهای عضو که شبکه را تشکیل می دهند، از مناطق مختلف، دارای درآمد و جمعیت های مختلف هستند. شبکه نخست و مهمتر از شهرهای آماده است تا منابع خود، تجارب و دانش خود را برای اهداف مشترک مندرج در بیانیه مأموریت شبکه توزیع کنند.

شهرهای خلاق یونسکو در حقیقت شرکای اصلی یونسکو برای اجرای محلی برنامه 2030 سازمان ملل متحد برای توسعه پایدار هستند،ضمن این که پیوستن به شبکه یک تعهد طولانی است ؛ این باید یک فرآیند مشارکتی و یک رویکرد رو به جلو باشد.

شهرها باید یک برنامه عملی واقع بینانه شامل پروژه های خاص، ابتکارات یا سیاست هایی را که در چهار سال آینده اجرا می شود برای اجرای اهداف شبکه ارائه دهند.

در شبکه شهرستان های خلاق یونسکو،نام تعدادی از شهرهای خلاق کشور”جمهوری اسلامی ایران” در بخش های مختلف قید گردیده،که تنها شهر خلاق غذا و نوشیدنی کشورمان،شهر رشت در استان گیلان است.

شبکه خلاق شهرستان های یونسکو با انتشار تیتری با عنوان:”درباره شهر خلاق”،درباره جایگاه غذاهای اصیل رشتی نوشت:”

واقع در دریای خزر در جمهوری اسلامی ایران، رشت جمعیتی حدود 640،000 نفر را تشکیل می دهد. هر دو شهر و بخش غذاخوری آن به وسیله دلتا بارور رود رود Sefid-Rūd از انواع مختلفی از منابع طبیعی بهره مند می شوند و به بهره برداری از منابع محلی، به ویژه گونه های مختلف ماهی و محصولات فصل نیز وابسته هستند. بالاتر از همه، غذا در رشت مترادف با حفاظت و ترویج میراث فرهنگی است. در طول نسل، غذاهای رشتی نه تنها بر روی دستورات باستانی، بلکه همچنین ظروف و روش های پخت و پز منحصر به فرد است.

از سال 2014، جشنواره سبز در موزه میراث روستایی برگزار می شود و بر گسترش اصطلاحات فرهنگی صنایع دستی، هنر عامیانه و غذا، از جمله روش پخت و پز معمول در گلدان های گلی گاماژ تمرکز دارد. در حالی که غذا باعث می شود احساس جامعه و گفت و شنود بین فرهنگی و بین نسل ها را تقویت کند، این یک ریسک کلیدی برای ارتباطات پایدار شهری و روستایی و رونق اقتصادی است، به طوری که شهر وام های بلند مدت را برای حمایت از کشاورزان فراهم می کند. علاوه بر این، رشت ارائه می دهد طیف گسترده ای از کارگاه ها و آموزش های حرفه ای در زمینه غذا و غذاهای کشاورزی، با تاکید بر راه های پایدار تولید و مصرف مواد غذایی سالم است.

در سال های اخیر، شهرداری تلاش های خود را برای کاهش نابرابری و بیکاری با سرمایه گذاری در فرهنگ و خلاقیت برای حرکت در مسیر توسعه پایدار شهری، افزایش داده است. در همکاری با اداره آموزش و پرورش منطقه ای گیلان، رشت از بسیاری از خانواده ها و افرادی که از خانواده های بومی سرچشمه گرفته اند، از طریق ایجاد ظرفیت های خود از طریق آموزش های رایگان در زمینه های مختلف خلاقیت، از بسیاری از خانواده های خود حمایت می کند. شرکت های متوسط

ارزش افزوده:

رشت، به عنوان یک شهرت خلاقانه از غذا، تصور می کند:

  • ایجاد موزه غذایی محلی برای حفظ و ارتقاء محصولات محلی و دستور العمل های محلی، از جمله فرهنگ مواد غذایی بومی Guilan؛
  • حمایت از تحقیق و توسعه در مورد غذا و تغذیه از طریق شبکه دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی؛
  • توانمندسازی زنان و گروه های آسیب پذیر و افراد در زمینه فرهنگ، امور اجتماعی و اقتصادی با ارائه آموزش و افزایش فرصت های شغلی؛ و
  • همکاری با دیگر شهرهای خلاقانه غذا با تبادل دانش و تجربیات و انجام طرح های مشترک”.
  • ناگفته نماند در این سایت تاریخ عضویت رشت به عنوان شهر خلاق غذا و نوشیدنی را از سال 2015 و از”فاطمه قدیمی حرفه”با سمت “مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری رشت”نام برده شده است.
  • پایان پیام

 

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :