کاشف اسرار-در آستانه ماه مبارک رمضان ،سومین همایش حفظ و احیای آیین بومی و محلی با محوریت رشته و خشکار طاهر گورابی در بعداز ظهر جمعه  ۷ خرداد ماه جاری در طاهر گوراب مرکز گسکرات شهرستان صومعه سرا، برگزار شد.

photo_2016-05-28_22-59-09

به گزارش خبرنگار کاشف اسرار،علی رغم تبلیغات قبلی صورت گرفته،این جشنواره با حدود یک ساعت و نیم تاخیر در ساعت 17:30 و با تلاوتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی،آغاز به کار کرد،که تابش آفتاب سبب ایجاد ناراحتی برای گردشگرانی که منتظر اجرای برنامه بودند،شد.

photo_2016-05-28_22-59-17

در پوستر این دوره از جشنواره،علی رغم اینکه  سخنران را سید کاظم دلخوش اباتری (نماینده منتخب مردم صومعه سرا در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی)،معرفی کرده بود،ولیکن این مقام سیاسی همچون جشنواره امسال توت فرنگی در صوفیانده،حضور پیدا نکرد و از دلایل عدم حضور اطلاعی نداریم؟!.

رشته وخشکار طاهرگوراب

در  دو سال گذشته حمید رضا خصوصی ثانی(نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی)در این جشنواره حضور پیدا می کرد،ضمن این که در جشنواره امسال،فرماندار شهرستان صومعه سرا،مدیر کل و معاونین میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان هم در بین مردم و برای تماشای جشنواره ،نیامدند.

سید امیر حسین علوی امندانی(عضو شورای اسلامی شهر رشت که اصالتآ ظاهر گورابی است) ، علیرضا محمدی(علیرضا محمدی(مدیرکل کمیته امداد گیلان )و حسن آقا جانی(شهردار صومعه سرا)از جمله مسوولین حاضر در این مراسم بودند.

photo_2016-05-28_22-58-40

در این دور از جشنواره  تبلیغات برگزاری لافند بازی و قیش بازی شده بود،ولی برخلاف وعده و نیز دو سال گذشته مراسم آیینی لافند بازی به اجرا در نیامد،ولیکن اجرای نمایش توسط گروه هنری «رضا نظری» و اجرای نمایش آیینی توسط تعدادی از دختران از نکات قابل اشاره در این گزارش است.

photo_2016-05-28_23-09-03

ازدحام بیش از حد مردم،گرمای هوا ،بی نظمی برای تماشای برنامه ها و عدم پذیرایی از مردم از جمله نقاط ضعف برگزاری این دور از جشنواره بود،به طوری که سید مرتضی جلوه(از مجریان صداوسیما و اصالتآ طاهرگورابی)در هنگام اجرای برنامه به کوچک بودن محل برگزاری جشنواره که یک مدرسه بود،اذعان کرد.

photo_2016-05-28_23-10-49

اجرای مراسم طناب کشی توسط قوی ترین مردان شهرستان صومعه سرا،تجلیل از 5 مدافع حرم و باسابقه ترین تولید کنندگان رشته و خشکار،سخنرانی شهردار صومعه سرا،برپایی غرفه های بستنی-رشته وخشکار-ترشیجات و اسباب بازی فروشی بدون درج قیمت ،در جنب مکان جشنواره،توزیع برگه حاوی شماره و اهدای جایزه به طریق قرعه کشی از دیگر برنامه های اجرا شده در این مراسم بوده است.

این جشنواره با همکاری اشخاص حقوقی از جمله؛موسسه صلوع ماندگار و فرمانداری صومعه سرا،اداره کل ورزش و جوانان  و میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری  استان گیلان و دهیاری طاهرگوراب برپا شد

پایان پیام

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :