کاشف اسرار-علی رغم گذشت 14 ماه از ابلاغ”حقوق شهروندی در نظام اداری ایران”از سوی رئیس جمهوری ایران و رئیس شورای عالی اداری به منظور”رفع تبعیض و ایجاد نظام اداری  پاسخگو و کارآمد”540287_orig،متاسفانه مدیرکل آموزش و پرورش گیلان به برخی از بندهای آن توجهی ندارد و جای تعجب اساسی دارذ!.

به گزارش خبرنگار کاشف اسرار،برابر بند ششم ماده هشتم مصوبه مارالبیان،باید نام،پست و رئوس وظایف متصدیان انجام کار در محل استقرار آنان جهت کسب اطلاعات مورد نیاز مردم نصب شود،این در حالی می باشد با حضور در دفتر کار مدیرکل آموزش و پرورش استان این موارد در محل کار پرسنل متصدی دفتر مشاهده نمی شود.

یکی از بندهای دیگری از این مصوبه مورد بی توجهی”مهدی حاجتی” قرار می گیرد،برگزاری نشست های خبری گزینشی و تبعیضی بوده به طوری که به مناسبت فرا رسیدن 17 مرداد در سال گذشته از حضور برخی خبرنگاران به نشست برپا شده به همین مناسبت ممانعت به عمل آمد.

ممانعت به عمل آمده در حالی بوده طبق ماده 5 قانون مطبوعات،كسب و انتشار اخبار داخلي و خارجي كه به منظور افزايش آگاهي عمومي و حفظ مصالح جامعه باشد با رعايت اين قانون حق قانوني مطبوعات است.

متخلف از این ماده به شرط داشتن شاكي به حكم دادگاه به انفصال خدمت از شش ماه تا دوسال ودر صورت تكرار به انفصال دايم از خدمات دولتي محكوم خواهد شد.

از سویی دیگر،طبق بند یازدهم ماده هشتم”حقوق شهروندی در نظام اداری ایران، در جلسات پرسش و پاسخی که از سوی سخنگوی دستگاه اجرایی یا روابط عمومی دستگاه برگزار می شود، نباید تبعیضی از حیث دعوت، شرکت، طرح پرسش، ارائه پاسخ و سایر موارد، علیه رسانه های منتقد صورت گیرد.

آیا رعایت و اجرای بند پنجم ماده نهم این مصوبه هم مورد غفلت مدیرکل آموزش و پرورش استان قرار گرفته است، به طوری که دستگاه های اجرایی موظفند هنگام ورود مراجعین برگه نظرسنجی (به صورت فیزیکی یا الکترونیکی) در اختیار آنها قرار دهند و نظر ایشان را در خصوص نحوه گردش کار، تطبیق یا عدم تطبیق آن با اطلاعات اعلام شده قبلی و رفتار متصدیان انجام کار جویا شوند و نتایج آن را به طور منظر در اصلاح فرایندها و تشویق و تنبیه کارکنان خود مورد استفاده قرار دهند؟

ذکر این نکته ضروری می باشد علی رغم حضور خبرنگار این رسانه در اداره کل مذکور قبل از برگزاری مراسم تجلیل از معلمین نمونه در اردیبهشت ماه جاری با حضور معاون رئیس جمهوری و سخنگوی دولت و حتی ارسال پیامک به خط تلفن همراه مدیرکل برای اطلاع رسانی و ارائه کارت دعوت،هیچ توجهی به این درخواست از سوی”حاجتی”صورت نگرفت!.

النهایه برابر ماده 16 این تصویب نامه،بالاترین مقام دستگاه اجرایی، مسئول اجرای این مصوبه بوده و مدیران و کارکنان دستگاه های اجرایی مشمول در تمامی سطوح سازمانی، مکلف به رعایت مفاد آن هستند.

همچنین مدیران موظفند متناسب با اختیارات، مأموریت ها و وظایف محوله، در جهت حسن اجرای این مصوبه، رفع موانع و همچنین ارزیابی نحوه اجرای آن، اقدامات لازم اعم از برنامه ریزی، سازماندهی، بهبود روش ها، آموزش کارکنان و تجهیز واحدهای مدیریت عملکرد، بازرسی و رسیدگی به شکایات (یا عناوین مشابه) را مطابق با دستورالعمل های ابلاغی سازمان اداری و استخدامی کشور، از جمله دستورالعمل اصلاح فرآیندها و روش های انجام کار، دستورالعمل استاندارد تارنماهای دستگاه های اجرایی و درگاه های استانی، آیین نامه اجرایی تبصره (1) ماده (25) قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر موارد ابلاغی، انجام دهند

پایان پیام

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :