کاشف اسرار- بنا به تعریف وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، بیمارستان مکانی است که با اخذ مجوز از این وزارت خانه و استفاده از امکانات تخصصی و درمانی ،بهداشتی،آموزشی وپژوهشی به منظور درمان و بهبودی بیماران سرپایی وبستری به صورت شبانه روزی تاسیس شده باشند.

به گزارش خبرنگار کاشف اسرار،بنا به تعریف وزارت بهداشت،بیمارستان باید دارای حداقل 15تخت و2 بخش داخلی و جراحی همراه با پزشکان متخصص باشد، اما بايد ديد كه آيا تمامي بيمارستانهاي موجود در شهرستانهاي كشور داراي چنين ويژگي‌ هايي هستند يا فقط عنوان بيمارستان را بر سر در خود يدك مي‌كشند؟!

بیمارستان 17 شهریور در کلان شهر رشت با حدود 680هزار نفر جمعیت بر اساس سرشماری سال 95؛در خیابان سیادتی  و مقابل پارم محتشم مابین سازمان بازرگانی سابق و ورزشگاه عضدی قرار دارد.این بیمارستان در سال 1350 هجری شمسی (1971 میلادی) تاسیس و به صورت بیمارستان جنرال (عمومی) شروع به کار کرد.

این بیمارستان در سال 1360 هجری شمسی (1981 میلادی) با تعداد 170 تخت مصوب تبدیل به بیمارستان کودکان شد،ضمن این که مرکز آموزشی، ‌درمانی و پژوهشی 17 شهریور رشت در 16 فروردین ماه 1394 ساختمان جدید این مرکز آموزشی درمانی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

بیمارستان 17 شهریور، یک مرکز تک‌تخصصی (شامل بخش‌های نوزادان و کودکان) بوده و سن پذیرش در آن از بدو تولد تا 21 سالگی می‌باشد. در این مرکز نوزادان و کودکان بیمار سراسر استان گیلان و همچنین استان‌های مجاور که نیاز به بستری دارند، پذیرش گردیده و سرویس داده می‌شوند.

این بیمارستان دولتی بوده و زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی فعالیت می کند و در حال حاضر دارای بخشهای بستری انکولوژی؛ عفونی؛ آسم و غدد؛ داخلی، کلیوی، نورولوژی، گوارش؛ اورژانس، NICU، PICU، نوزادان، اندوسکوپی، دیالیز در حال ارائه خدمت به مراجعین است.

بخش‌های پاراکلینیکی این بیمارستان مشتمل بر بخش‌های رادیولوژی و سونوگرافی، آزمایشگاه و پاتولوژی می‌باشد که در ارتباط با امور تشخیصی درمان بیماران انجام وظیفه می‌ کند.

این بیمارستان در خالی سال 94 مورد بهره برداری با حضور وزیر بهداشت قرار گرفته و از عمر آن حدود سه سال سپری می شود،لکن متاسفانه دارای کمبودها و ضعف هایی می باشد و برخی از همراهان بیماران از روند درمانی ناراضی هستند به طوری که در بهار امسال تعدادی از همراهان کودک بستری شده از فروردین ماه امسال با کادر بیمارستانی درگیر و احدی از آنان چوب به دست گرفت و تصاویر در دوربین مدار بسته این مکان درمانی ضبط شد.

بنا به بررسی های صورت گرفته و مستندات موجود نزد این رسانه،از جمله مشکلات بیمارستان یاد شده می توان به مواردی که در پی می آید،اشاره کرد و ضرورت دارد وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی،استاندار و نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی و نیز فرماندار رشت برای حل این نارسایی ها اقدام عاجل به عمل آورند:

یک:”کاشف اسرار”در آذر ماه سال گذشته نسبت به انتشار گزارشی پیرامون برگزاری مراسم ارتقای درجه مرکز آموزشی،درمانی و پژوهشی ۱۷ شهریور رشت در مرداد ماه همین سال با حضور ریاست،مدیریت، اساتید و پرسنل در محل سالن اجتماعات بیمارستان،اقدام کرد.

در این گزارش به این نکته مهم اشاره شد علی رغم با گذشت ۴ ماه از انتشار سخنان”رئیس بیمارستان”،مبنی بر اخذ درجه یک اعتباربخشی ملی از وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی,هم چنان تصویری از تابلوی گواهی نامه درجه دو بر روی دیوار سمت انتظامات و پذیرش مرکز آموزشی و درمانی ۱۷ شهریور مشاهده می شود.

متاسفانه سپری شدن حدود 7 ماه از انتشار این گزارش نه تنها گواهی نامه درجه یک در هیچ یک از قسمت های راهروهای اصلی طبقه هم کف به چشم نمی خورد،بلکه هم چنان در سایت اینترنتی مرکز(http://www.gums.ac.ir)،داشتن درجه دو به چشم می خورد و این نشان دهنده عدم نظارت رئیس بیمارستان که”محمود عاطف راد”می باشند”را در ذهن تداعی می کند!

دو:عدم ملبس شدن راننده آمبولانس بیمارستان تا آخر اردیبهشت ماه سال جاری

سه:نداشتن دستگاه سی تی اسکن و ام آر آی و اعزام بیماران به مرکز خصوصی سپهر در زیر تقاطع غیر هم سطح قلی پور رشت و فعالیت واحد سونوگرافی فقط در صبحها

چهار:اخذ هزینه اضافی از بیمار به بهانه ای هم چون تخت همراه در مراقبت های ویژه این در حالی می باشد بنا به مستندات موجود برخی از همران من جمله مادران کودکان بستری شده شبها بر روی کف راهرو بخش شب را صبح می کنند و پرسنل انتظامات قبل از حضور رئیس بیمارستان آنان را بیدار می کنند.

پنج:اخذ هزینه اضافی از بیمار به بهانه مشاوره دادن و عودت مبلغ به شخص غیر ذینفع بدون ارائه هرگونه مدرک قانونی مثل تقاضای کتبی از جانب والدین بیمار

شش:نداشتن رستوران و کارشناس بیمه به طوری که همراهان بیمار باید انجام این گونه امور به بیمارستان الزهرا رشت با طی مسافتی به روبروی ورزشگاه عضدی مراجعه کنند.

هفت:نارضایتی برخی از همراهان بیماران از عملکرد تعدادی کادر بیمارستان و داشتن تنها یک آمبولانس برای بیمارستان 120 تخت خوابی

هشت:کندی در روند درمانی برخی از بیماران،کمبود و نداشتن برخی از اقلام داروئی به طوری که همراهان بیماران مجبورند از داروخانه های سطح شهر به دنبال خریداری باشند.

ده:نصب بنر تعجب برانگیز ممانعت از ورود کودکان زیر 16 سال به بیمارستان،در حالی افراد زیر 16 سال نوجوان محسوب می شوند.

به نظر مي‌رسد اين تنها نمونه‌اي از وضعيت يكي از بيمارستانهاي شهرستانهاي كشور باشد، اين درحالي است كه شهر رشت جزو يكي از كلانشهرهاي ايران است و مي‌توان به راحتي وضعيت مراكز درماني در شهرستانها و روستاهاي محروم كشور را تخمين زد، بنابراين وزارت بهداشت بايد صرف نظر از سفرهاي استاني رييس جمهوري، رسيدگي بيشتري را براي اين چنين مراكزي لحاظ كرده و در اعطاي امتياز كيفيت خدمات رساني بيمارستانها دقت خود را افزايش دهد.

پایان پیام

 

 

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :