کاشف اسرار – پروژه سالن فرهنگیان رشت با ظرفیت ۱ نفره  میدان هفتم آذر ( نیروی دریایی ) رشت که در زمینی به مساحت 8 هزار متر مربع با 12 هزار متر مربع زیربنا متوقف شده است ، یکی از طرح‌های مهم عمرانی و فرهنگی استان گیلان است که با هدف ارتقای فضاهای آموزشی و فرهنگی برای معلمان و فرهنگیان آغاز شد.

با این حال، گذشت حدود 24 سال از آغاز ساخت و توقف پیشرفت این پروژه، آیا نشان‌دهنده ضعف مدیریتی، کمبود اعتبارات، و بی‌توجهی به نیازهای فرهنگیان است ؟ این در حالی است که حتی بازدید مقامات ملی، از جمله وزیر سابق آموزش و پرورش، نیز نتوانسته است روند اتمام این پروژه را تسریع بخشد.

نقدها و چالش‌های پروژه:

۱. تأخیر طولانی و عدم تحقق وعده‌ها
– با وجود گذشت بیش از دو دهه، این پروژه همچنان در وضعیت نیمه‌کاره باقی مانده است. آیا این تأخیر طولانی باعث هدر رفت منابع مالی شده است ؟ آیا اعتماد فرهنگیان و مردم به وعده‌های مسئولان را نیز خدشه‌دار کرده است ؟ .

۲. بازدیدهای نمادین بدون پیگیری عملی
– بازدید مقامات عالی‌رتبه، از جمله وزیر سابق آموزش و پرورش، از این پروژه در سال‌های گذشته، صرفاً جنبه نمایشی داشته و هیچ اقدام عملی برای رفع موانع ساخت انجام نشده است. این موضوع نشان‌دهنده ضعف در نظارت و پیگیری اجرایی است.

۳. کمبود بودجه یا سوءمدیریت مالی؟
– در حالی که در استان گیلان پروژه‌های دیگری با هزینه‌های کلان به بهره‌برداری رسیده‌اند (مانند پروژه‌های زیرساختی به ارزش ۴۰ همت ) آیا تخصیص نیافتن بودجه کافی به این پروژه فرهنگی، سؤال‌برانگیز است ؟ آیا این امر ناشی از اولویت‌بندی نادرست یا سوءمدیریت در توزیع اعتبارات است؟

۴. پیامدهای منفی بر جامعه فرهنگیان
– فرهنگیان استان گیلان سال‌هاست که از فضای مناسب برای برگزاری همایش‌ها، مراسم تجلیل، و برنامه‌های آموزشی محروم بوده‌اند. این کمبود، انگیزه و بهره‌وری معلمان را تحت تأثیر قرار داده است.

۵. سوءظن عمومی و بی‌اعتمادی به دستگاه‌های اجرایی
– پروژه‌های نیمه‌کاره‌ای مانند این، اعتماد عمومی را نسبت به کارایی نظام برنامه‌ریزی کشور کاهش می‌دهد. مردم و فرهنگیان حق دارند بدانند چرا با وجود تأکید مسئولان، چنین طرح‌هایی به سرانجام نمی‌رسند ؟

پیشنهادات برای حل مشکل:
– شفاف‌سازی وضعیت پروژه: اداره کل نوسازی مدارس گیلان باید گزارش دقیقی از دلایل تأخیر و میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح ارائه دهد. خبرنگار پایگاه خبری ” کاشف اسرار ” تلاش کرد با ” علی دقیق ” به عنوان مدیر کل این دستگاه اجرایی گفتگو کند ، اما در دسترس نبود ، قول تماس داد اما اجابت نشد !


– تخصیص فوری بودجه: با توجه به اهمیت این پروژه، باید از محل بودجه‌های استانی یا ملی، منابع مالی لازم اختصاص یابد.
– پیگیری قضایی در صورت سوءمدیریت: اگر بررسی‌ها نشان دهد تأخیر در اتمام پروژه ناشی از فساد اداری یا بی‌کفایتی مسئولان بوده، باید برخورد قانونی صورت گیرد.


– استفاده از مشارکت بخش خصوصی: در صورت کمبود بودجه دولتی، می‌توان از سرمایه‌گذاران خصوصی برای تکمیل و بهره‌برداری از سالن استفاده کرد.

پروژه سالن فرهنگیان رشت نماد بی‌برنامگی و کم‌توجهی به زیرساخت‌های فرهنگی در استان گیلان است. اگرچه در سال‌های اخیر شاهد افتتاح پروژه‌های متعدد در حوزه‌های مختلف بوده‌ایم ، اما عدم تکمیل این طرح پس از 24 سال، ضعف مدیریتی را آشکار می‌کند.

تأخیر 24 ساله، بازدیدهای فرمالیته مسئولان و وعده‌های تحقق‌نیافته، این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند: آیا فرهنگیان گیلان شایسته یک سالن مناسب نیستند؟

انتظار می‌رود با فشار افکار عمومی و پیگیری نمایندگان مجلس، هرچه سریع‌تر شاهد بهره‌برداری از این پروژه باشیم.

در صورت عدم اقدام جدی، این پروژه می‌تواند به نماد دیگری از ناکارآمدی سیستم اداری* تبدیل شود، همان‌گونه که در برخی دیگر از طرح‌های ملی شاهد بوده‌ایم .

سالن فرهنگیان رشت نه‌تنها یک پروژه ساختمانی، بلکه آزمونی برای سنجش تعهد مسئولان به جامعه فرهنگی است. ادامه روند فعلی، بی‌اعتمادی عمومی را عمیق‌تر خواهد کرد و این پروژه را به نماد دیگری از ناکارآمدی سیستم اداری تبدیل خواهد نمود. حال که گیلان شاهد افتتاح پروژه‌های بزرگ است، چرا این سالن باید قربانی کمبود بودجه یا سوءمدیریت احتمالی شود؟

* افکار عمومی و نمایندگان مجلس باید با پیگیری مستمر، مانع از فراموشی این پروژه شوند؛ زیرا فرهنگیان، که سازندگان آینده این کشورند، سزاوار بیش از این‌اند.

با توجه به این که پایگاه خبری و تحلیلی”کاشف اسرار”مستند به ماده 48 فراخوان رهبر انقلاب اسلامی برای تکمیل و ارتقاء الگوی پایه اسلامی ایرانی ملزم وظیفه ارتقای نظارت رسمی، مردمی و رسانه‌ای بر ارکان و اجزای نظام دارد،بنابراین ” مدیران کل آموزش و پرورش و نوسازی مدارس  استان گیلان   ” وظیفه پاسخ گویی و اصلاح این روند را بر عهده دارند.

تأکید بر پیگیری و نظارت در اجرای پروژه‌ها
رهبر انقلاب در دیدار با معلمان (۱۴۰۴) بر لزوم
«پیگیری مجدانه وعده‌ها» تأکید کردند و اشاره نمودند که برخی مسئولان «حرف‌های خوب می‌زنند، اما خروجی عملی دیده نمی‌شود». ایشان پیگیری را کلید تحقق اهداف دانسته و این اصل می‌تواند به پروژه‌های نیمه‌کاره تعمیم داده شود .

۲. اولویت سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش به عنوان یک پروژه مولد
حضرت آیت الله سید علی خامنه ای ” در همان دیدار، هزینه‌کرد در آموزش و پرورش را
«سرمایه‌گذاری برای آینده» خواندند و عدم تخصیص بهینه منابع به این حوزه را نادرست شمردند. این دیدگاه می‌تواند شامل پروژه‌های فرهنگی-عمرانی نظیر سالن فرهنگیان رشت نیز شود، چرا که این پروژه‌ها مستقیماً به ارتقای کیفیت زندگی معلمان و دانش‌آموزان مرتبط هستند .

۳. ضرورت شفافیت و پاسخگویی در مدیریت پروژه‌ها
ایشان در سخنانی درباره
«بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی» (۱۴۰۱)، بر لزوم رصد دقیق ضعف‌ها و ارائه راه‌حل‌های عالمانه تأکید کردند. این رویکرد می‌تواند به حوزه عمرانی نیز تسری یابد، به ویژه در مواردی که سوءمدیریت یا کمبود نظارت باعث توقف پروژه‌ها شده است .

### ۴. توجه به معیشت و کرامت معلمان
بیانات متعدد ایشان درباره
تکریم معلمان و لزوم بهبود شرایط مادی و معنوی آنان ، می‌تواند به عنوان چراغ راهی برای تکمیل پروژه‌های مرتبط با فرهنگیان (مانند سالن ۱۰۰۰ نفری رشت) مورد استناد قرار گیرد. ایشان حتی «صیانت از شأن معلم» را یک وظیفه ملی دانسته‌اند.

لازم به ذکر می باشد علی رغم تاکید مدیر کل آموزش و پرورش گیلان در نشست خبری خرداد ماه امسال به : ” مدیریت شفاف ، میدانی و پاسخگو ” به سوال ” خبرنگار و مدیر مسوول پایگاه خبری کاشف اسرار ” به دلیل توقف ساخت سالن 1 هزار نفری فرهنگیان رشت پاسخ نداد.

رهبر انقلاب: افراد، مسئولین، خودشان را در معرض نقد و انتقاد قرار بدهند و پاسخ گو باشند و پاسخ بدهند و تبیین کنند. خیلی از اوقات اگر چنان چه یک انتقادی به کسی بشود، این فرصتی است برای او که بتواند ذهن ها را روشن کند، تبیین کنند، حقیقت را بیان کنند؛ خیلی چیز خوبی است.

رهبر انقلاب : همه مسئولین باید پاسخگو باشند.

اگر توان مدیریتی ندارید ، مسئولیت نپذیرید

اشتراک این خبر در :