کاشف اسرار-بنیان گذار فقید جمهوری اسلامی ایران به شیوه های مختلف، مسؤولان را به هر چه بیش تر خدمت کردن به مردم تشویق می کردند. گاهی به آن ها گوشزد می کردند که این مردم بودند که شما را از حبس ها بیرون آورده به این سِمَت ها رسانده اند. اقتضای چنین فداکاری مردم، خدمت کردن به آن هاست.

به گزارش خبرنگار کاشف اسرار،امام راحل؛گاهی هم ضمن اشاره به فلسفه حکومت اسلامی، تأکید می کردند که بزرگ ترین وظیفه حکومت، خدمت به مردم است.

در یک مورد  حضرت امام خمینی می فرمایند: «… همه کسانی که دست اندرکار هستند و امور مملکت را می گردانند، به هر جوری که هست، بفهمند که حکومت ها… باید در خدمت ملّت باشند… به مردم حالی کنند که ما خدمتگزاریم… در عمل این طور باشد که مردم ببینند که این استانداری که آمده است… مشغول خدمت به مردم است… تمام این استاندارها بنا را بگذارند که کارهای خودشان را خوب انجام بدهند، در خدمت مردم باشند، حالی کنند به مردم که حکومت اسلامی، حکومت خدمت است پیغمبر اکرم خدمتگزار مردم بود».

یکی از عوامل مهّم حفظ کیان دولت ها و همین طور تداوم پیوند صمیمانه بین مردم و حکومت ها، قدردانی از خدمات مردم است. بهترین شیوه قدردانی از مردم هم، خدمت به آن ها و ارج نهادن به خدماتی است که برای نظام انجام می دهند.

در نظام اسلامی، پُست و مقام به خودی خود ارزشمند نیست. آن چه به این امور ارزش و اهمیّت می بخشد، استفاده بهتر از آن ها در راستای خدمت به اسلام و خدمت به مردم است.

امام خمینی در اشاره به این حقیقت می گویند: «باید افراد متوجه این معنا باشند…. پُست میزان نیست، مقام میزان نیست، مقام ریاست جمهوری… میزان نیست. این ها چیزی نیستند. این مقامات تمام می شود، آنی که هست خدمت است. آدم متعهد در هر جا باشد، اگر دید خدمتش خوب است، آن جا دل گرم است. … هدفش این باشد که خدمت بکند، نه هدفش این باشد که مقام داشته باشد.

ایشان در وصیت نامه اخلاقی و عرفانی مهمی که به فرزند بزرگوارشان مرحوم حاج سید احمد آقا نوشته اند، در این باره می فرمایند: «پسرم! ما که عاجز از شکر او و نعمت های بی منتهای اوییم، پس چه بهتر که از خدمت به بندگان او غفلت نکنیم که خدمت به آنان، خدمت به حقّ است؛ چه که همه از اویند. هیچ گاه درخدمت به خلق اللّه خود را طلب کار مدان که آنان، به حقّ منّت برما دارند که وسیله خدمت به او – جلّ و علا – هستند و در خدمت به آنان، دنبال کسب شهرت و محبوبیّت مباش که این، خود حیله شیطان است که ما را در کام خود فرو برد.

در خدمت به بندگان خدا، آن چه برای آنان پرنفع تر است، انتخاب کن، نه آن چه برای خود یا دوستان خود، که اینْ علامت صدق به پیشگاه مقدس او ـ جلّ و علا ـ است».

از جمله بایسته های یک نظامِ خدمت رسان، این است که کارگزاران آن، با توده های مردم مهربان و صمیمی باشند و با آن ها بجوشند و هرگز از ایشان دوری نکنند؛ چرا که این کار، به جهت روحی و روانی زمینه تحمّل و بردباری در مقابل مشکلات و سختی ها را بالا برده و آن ها را دل گرم می سازد.

همان گونه که امام خمینی مکرر می فرمودند خود را خدمتگزار مردم بدانید، حضرت آیت اللّه خامنه ای، شاگرد آن پیر فرزانه نیز همواره بر این مطلب تأکید دارند که مسؤولان در هر رده ای که هستند، باید خود را خدمتگزار مردم بدانند. ایشان در این زمینه می فرمایند: «… این مردم ـ همان طور که امام مکرر فرمودند ـ ولی نعمت های ما هستند؛ این شوخی نیست.

النهایه با عنایت به تأکیدات مقام معظم رهبری به اعضای دولت مبنی بر ارتباط نزدیک با مردم به منظور آگاهی از مشکلات آنها و اهتمام در رفع مشکلات مذکور،طبق اطلاع یکی از مقامات ارشد استانداری گیلان به خبرنگار کاشف اسرار، استاندار قصد دارد به زودی سفرهای شهرستانی خویش را آغاز نماید.

به گفته این مقام،نخستین سفر کاری خود در شهرستان های استان را به منظور بررسی توانمندی ها، مشکلات و موانع توسعه را به شهرستان آستارا اختصاص داده است

النهایه با توجه به این که “مصطفی سالاری از مهر ماه امسال در مسند فعلی شروع به کار کرده و یکی از نیروهای غیر بومی محسوب می شود،آغاز سفرهای وی به شهرستانها نه تنها سبب شناخت بیشتر از مسائل و مشکلات می شود بلکه روحیه خدمت کردن به هم استانی ها سبب دل خوشی مردم به توجه مسئولین به ولی نعمتان طنین انداز شده و شتاب توسعه استان را افزایش می دهد.

پایان پیام

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :