کاشف اسرار-معاون خدمات شهری شهرداری رشت از تحت کنترل بودن 80 درصدی مگس های سایت زباله سروان شهرستان رشت خبر داد و  محل دفن گاه زباله مطلوب دانست و در حین حال گفت:متاسفانه کمتر از ده درصد از مبلغ استقرار دستگاه زباله سوز در سایت زباله و لندفیل سراوان توسط دولت پرداخت شده است.

علی مقصودی شقاقی در جریان بازدید از لندفیل و سایت زباله سراوان رشت و در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کاشف اسرار در حوزه های مدیریت شهری و محیط زیست در مورد ساخت تصفیه خانه برای سراوان،اظهار کرد:شهرداری رشت برای ساخت این تصفیه خانه قراردادی با شرکت طرف قرارداد به ارزش 7.8 میلیارد تومان منعقد کرده است.

وی خاطر نشان کرد:شهرداری رشت بر اساس این قرارداد باید زمینی را به طرف قرارداد خویش تعرفه می کرد و شرکت طرف قرارداد هم با در اختیار داشتن فن آوری دانش بنیان که یک ایرانی اختراع کرده بیاید پیاده سازی بکند.

این مسئول با ابراز تاسف از رانش زباله سایت زباله سراوان در نیمه دوم سال گذشته که سبب از بین رفتن محل تعیین شده گردید،اضافه کرد:محل جدید با همکاری و مساعدت دستگاههای اجرائی مثل منابع طبیعی،فرمانداری و محیط زیست تعرفه شد و برای مکان گزینی دستگاه تصفیه خانه مشکلی وجود ندارد.

مقصودی شقاقی با بیان این که دستگاه تصفیه خانه به صورت پرتابل می باشد و هم اکنون توسط طرف قرارداد شهرداری در حال احداث است،متذکر شد:شرکت لوله سازی گیلان متعهد شده و قول داده در تیرماه سال جاری برای دبی نیم لیتر در ثانیه خروجی به صورت آزمایشی اجرا بکند و این میزان دبی به محیط زیست ،آبفاو منابع طبیعی جهت تائید ارایه بشود.

به گفته وی،در صورتی که دبی مورد تائیدات این ادارات باشد بعد می توان بحث سه لیتر در ثانیه را به صورت کامل در محل مذکور اجرائی کرد،ضمن این که قطع اشجار در همین محل منوط به این است که خروجی مناسب در آن دبی مناسب به لحاط زیست محیطی تصفیه شیرابه داشته باشد.

معاون خدمات شهری پیرامون استقرار دستگاه زباله سوز در سایت زباله و لندفیل سراوان،بیان کرد:شهرداری رشت در این راستا قراردادی با شرکت”تی.تی.اس”منعقد کرده و ضمن این که منابع تامین منابع بر عهده دولت می باشد و  در این راستا 25 درصد از مبلغ قرار داد توسط دولت پرداخت می گردید ولی متاسفانه کمتر از ده درصد از این مبلغ توسط دولت پرداخت شده است.

مقصودی شقاقی،اذعان کرد:تاخیر در صدور مجوز تائیدیه زیست محیطی  توسط سازمان محیط زیست کشور باعث تاخیر در پرداخت پیش پرداخت توسط دولت برای محل استقرار دستگاه زباله سوز که منجر به تاخیر در پرداخت مابقی مبلغ شده است.

وی اضافه کرد:حسب پی گیری های صورت گرفته توسط استانداری گیلان و شهرداری رشت مقرر شده تا دو یا سه ماه آینده با توجه به کمک های دولت در بخش های مختلف اعم از وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه ، بتوانیم مابقی 25 درصد را تامین بکنیم تا پیش پرداخت تمام بشود و شرکت”تی.تی .اس”مشخصات فنی ساخت ابنیه کارخانه را به شهرداری واگذار بکند و به دنبال آن مناقصه بخش احداث ساختمان منتشر بشود.

این مسئول درباره لندفیل و مرکز دفن زباله سراوان،گفت:از نیمه دوم سال گذشته سمت معاونت خدمات شهری شهرداری رشت را بر عهده گرفتم قول دادم وضعیت لندفیل را بهبود ببخشم  و به بهترین وضع برسانم و متاسفانه در همان زمان رانش زباله اتفاق افتاد و در این راستا حدود 80 درصد از محل رانش کرده با خاک پوشش داده شده تا آلودگی ها و تجمع حیوانات موذی در سطح چند هکتاری به حداقل برسد.

مقصودی شقاقی،کاشت دو گونه گیاهی بر روی پشته های خاکی به صورت کاور در محل رانش زباله و ضلع جنوبی لندفیل را یکی از اقدامات صورت گرفته در دوره مسئولیت فعلی خویش ،عنوان کرد و افزود: در سال گذشته هجوم وحشتناک مگس به طرف روستاهای کچاء و سراوان صورت گرفت ولی با سم پاشی صورت گرفته که هم چنان ادامه دارد 80 درصد از مگس ها تحت کنترل است.

وی،در تبیین چگونگی مبارزه با هجوم وحشتاک مگس از سال گذشته تاکنون،خاطر نشان کرد:برای مبارزه با مگس،یک دستگاه تراکتور با سیستم خیلی پیشرفته سم پاشی توسط شهرداری رشت به یک دستگاه خودروی جفت دیفرانسیل تویوتا هایلوکس و نیز سیستم سم پاس پرتابل قابل نصب بر روی تراکتور خریداری شد  و مبارزه با آلودگی و حشرات موذی هم چنان تداوم دارد.

به گفته معاون خدمات شهری شهرداری رشت،روزانه بین یک هزار و 500 تا دو هزار و 500 لیتر سموم که انتخاب نوع آن از سوی وزارت بهداشت صورت گرفته به صورت اسپری در قسمت های مختلف لندفیل تخلیه می شود، برای این که خطر تجمع و افزایش مگس به حداقل برسد تا خدای ناکرده تا اهالی محل دچار مشکل نشوند و در کل محل دفن گاه زباله مطلوب است.

مقصودی شقاقی یکی از مهمترین دغدغه ها تا خرداد ماه جاری جهت دسترسی به لندفیل و سایت زباله سراوان را مسیر دو کیلومتر و 600 متری آن دانست و ابراز کرد: خوش بختانه با کمک دولت و پول پرداخت شده و قراردادهای منعقد شده با سازمان عمران شهرداری رشت تا پایان هفته جاری آسفالت جاده دسترسی از مسیر جاده رشت به تهران تا محل دفن گاه زباله به اتمام می رسد و خودروها عبوری با حداقل زمان ممکن و دست انداز می توانند به محل دفن گاه برسند.

وی تاکید کرد:تمام سعی خودمان را می کنیم تا در حداقل زمان ممکن بحث پوشش زباله ها را به حداکثر رسیده بشود ولی متاسفانه  با مانعی مواجه هستیم و در این راستا دستگاه های ذیربط  در حوزه برداشت شن باید با شهرداری رشت همکاری بیشتری بکنند.

این مسئول تصریح کرد:علی رغم این که استاندار گیلان در این رابطه دستورات موکدی داده اند ولی ادارات مربوطه همکاری کامل را با شهرداری نداشته اند و با توجه به حساسیت موضوع شرکت آب منطقه ای گیلان باید مساعدت و کمک بیشتری با شهرداری داشته باشند تا زمان را از دست ندهیم ،ولی متاسفانه نزدیک به 12 روز حتی یک کامیون شن نتوانستیم برای دفن گاه زباله سراوان دریافت بکنیم تا مانع از بروز آلودگی های احتمالی بشود

مقصودی شقاقی از تخلیه روزانه یک هزار تن زباله از شهرستان رشت و نیز شهرهای شفت،فومن،صومعه سرا،بازار جمعه و روستاهای پیرامون آنها در دفن گاه سراوان به صورت های مستقیم و غیر مستقیم خبر داد و متذکر شد:بخشی از زباله ها در برگیرنده 250 تن آن توسط شرکت کود آلی شهرداری رشت جهت پالایش و برداشت مواد قابل استحصال آن به میزان 50 درصد دریافت و 50 درصد مابقی به فن گاه سراوان منتقل می شود.

وی درباه احتمال رانش دوباره زباله در دفن گاه زباله سراوان،اذعان کرد:این دفن گاه به صورت استاندارد طراحی نشده و به صورت ثقلی در پهنه ای زباله تخلیه شده به طور یقین بحث رانش زباله که در سال گذشته رخ داد این احتمال وجود دارد باز هم تکرار بشود.

معاون شهردار رشت درباره دلایل رانش زباله،اعتقاد دارد:”بیش از 100 ارتفاع عمق زباله های این مرکز می باشد و وقتی زباله ها چند روز می ماند شروع به فساد شدن می شود و حجم زباله نزدیک به 60 درصد کاهش پیدا می کند و مثل توپی می ماند که باد شده و باد آن خالی و دفرمه می شود و وقتی زباله هم فاسد می گردد وسط آن خالی شده و پس از خالی شدن سبب جا به جایی زباله به صورت ثقلی از بالا به سمت پایین  حرکت کرده و در دفن گاه سراوان و سبب رانش زباله در احجام مختلف شد.

 

 

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :