کاشف اسرار- در پی سفر ریاست جمهوری وقت به شهرستان انزلی و با توجه به خواست همگانی و براساس مصوبه هیأت دولت در سال ۷۵ منطقه وی‍ژه اقتصادی بندرانزلی در دو بخش جداگانه تعیین شد.

به گزارش کاشف اسرار،در سال ۸۲ منطقه ویژه اقتصادی انزلی به منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی بدل شده و در سال ۸۳ نیز اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی مورد تصویب هیأت وزیران قرار گرفت و محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی در سال ۸۴ از طرف هیأت وزیران تعیین و ابلاغ شد .

بر اساس آن منطقه آزاد انزلی در سه بخش و محدوده مجزای بندری؛ اداره کل بنادر و کشتیرانی استان ، شهرک صنعتی انزلی و محدوده منطقه ویژه اقتصادی سابق انزلی با مساحت 3 هزار و 200هکتار خشکی و تا عمق ۲ کیلومتر از دریا در طول ۲۰ کیلومتر از حاشیه دریای خزر را شامل می شود.

از زمان تاسیس منطقه ویژه اقتصادی بندر انزلی حدود 24 سال و تصویب ابلاغ راه اندازی سازمان منطقه آزاد انزلی 15 سال سپری شده است.

از زمان تاسیس سازمان روند رشد و توسعه در شهرستان انزلی و بخشی از استان گیلان روند رو به رشد صورت گرفته به طوری که تاسیس شهرک های صنعتی یکی از موارد مورد ادعاست.

انجام سرمایه گذاری های متعدد توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی،کسب درآمد و سرمایه گذاری های سنگین از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی از دیگر دلایل است.

حضور مکرر مقامات استانی،ملی و خارجی،ساخت مجتمع بندری کاسپین،تردد خودروهای خارجی با پلاک های منطقه آزاد انزلی در 13 شهرستان به غیر از شهرستان های تالش-آستارا و رودبار،تاسیس شرکت های مختلف و متعدد از جمله انبوه سازی و تجاری،ساخت و راه اندازی مجموعه های گردشگری من جمله آکواریوم توسط سرمایه گذاران از ترکیه از دیگر موارد است.

مزایای تاسیس سازمان منطقه آزاد انزلی آن قدر متععد می باشد که درج تمامی موارد در این گزارش و وجیزه نمی گنجد از حوصله خوانندگان گرامی خارج است.

آن چه هم اکنون سبب عدم توسعه بیش از حد تصور برای منطقه آزاد انزلی وجود دارد برداشتن مقررات ثبت سفارش ،عدم فرودگاه ،عدم اجازه تردد در شهرستان های تالش،رودبار و آستارا و انتزاع شهرستان های آستانه اشرفیه و رشت از محدوده قانونی است.

برای اجازه تردد خودروهای خارجی می توان شعاع 50 کیلومتری هوایی فعلی را افزایش داد تا همه هم استانی ها دل خوش فعالیت تنها سازمان منطقه آزاد انزلی در شمال کشور و هم چنین استان گیلان بهره مند بشوند.

برای برخورداری از فرودگاه بین المللی رشت می توان نام فعلی سازمان منطقه آزاد انزلی را از انزلی به استان گیلان با حفظ نام انزلی در پرانتز تغییر داد.

به دنبال انتزاع شهرستان های آستانه اشرفیه و رشت از محدوده سازمان منطقه آزاد انزلی،انگار خاک یاس و نگرانی بر مناطق جدا شده ریخته شده و هر سرمایه گذاری متمایل به خریداری املاک نیست تا بتواند از مزایای معافیت های قانونی برخوردار بشود.

ناگفته نماند طرحی از سوی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سوم آذر ماه 98 به شماره ثبت 682 توسط خانه ملت وصول شد.

بر اساس ماده واحده طرح ارائه شده:” به دولت اجازه داده می‌شود محدوده فعلی منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی را در نقاط دارای توجیه شهرستان‌های همجوار حداکثر تا دوهزار هکتار افزایش دهد. محدوده و نقشه مربوط توسط هیأت وزیران تعیین می‌شود”.

این طرح ارائه شده باید به گونه ای باشد تا بتوان از مزایای فرودگاه به اصطلاح بین المللی سردار جنگل رشت و هم چنین تردد خودروهای منطقه آزاد انزلی در 16 شهرستان و هم چنین تغییر نام منطقه آزاد انزلی به استان گیلان،کام کلیه سرمایه گذاران و هم استانی ها خوش بکند.

نویسنده: خلیل اخوان اصغری

پایان پیام

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :