کاشف اسرار- مدیرکل منابع طبیعی گیلان، از اجرای عملیات بیولوژیکی آبخیزداری در قالب جنگل کاری به کنترل سرعت آب و افزایش نفوذ باران در خاک خبر داد.

به گزارش کاشف اسرار،میر حامد اختری در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به نقش و اهمیت آبخیزداری در کنترل سیل، اظهار کرد: مردم ما شاهد سیلاب های خانمان برانداز در استان و کشور بودند، در حالی که اگر پروژه های آبخیزداری به صورت کامل اجرایی شود، هرگز سیل نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه پروژه های مکانیکی، بیولوژیکی و بیومکانیکی آبخیزداری در بالادست و در مسیر آبراهه ها از مقدار و سرعت حرکت روان آب ها بعد از بارندگی و در نتیجه ایجاد سیل جلوگیری می کنند، گفت: با عنایت رهبر انقلاب از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۳۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ برای پروژه های آبخیزداری تخصیص یافت.

این مسئول با اشاره به جذب صد درصدی اعتبارات آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی طی سال گذشته، تصریح کرد: این پروژه ها در سطح ۵۲ حوضه آبخیز استان در دست اجراست و نقاط آسیب پذیر در حوزه سیل را شناسایی کردیم لذا خواستار همکاری ویژه مدیریت استان برای تکمیل پروژه ها هستیم.

اختری، با بیان اینکه آبخیزداری می تواند از خطر سیل و رانش و فرسایش در استان جلوگیری کند، متذکر شد: البته رعایت حریم رودخانه ها نیز یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر کنترل سیلاب هاست.

وی از اجرای پروژه های جنگل کاری در بالادست خبر داد و خاطرنشان کرد: اجرای عملیات بیولوژیکی آبخیزداری در قالب جنگل کاری به کنترل سرعت آب و افزایش نفوذ باران در خاک کمک می کند. همچنین سازه های مکانیکی آبخیزداری در پایین دست، اقدام به جمع آوری این روان آب ها می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، با اشاره به افزایش عملیات های بیولوژیکی آبخیزداری در سال ۹۹، عنوان کرد: امسال ۳۵۰۰ هکتار از فضاهای خالی اراضی جنگلی را جنگل کاری خواهیم کرد.

اختری از اجرای ۳۵۰ هکتار جنگل کاری جدید تا پایان سال در گیلان خبر داد و تصریح کرد: یکی از دغدغه های حوزه جنگل کاری، عدم تخصیص اعتبارات مکفی جهت نگهداری و حفظ جنگل کاری های سنواتی است.

وی در پایان،متذکر شد : از محل اعتبارات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری برای حفاظت از جنگل های کاشته شده استفاده می کنیم. در این راستا نیازمند توجه بیش از پیش مسئولان هستیم.

پایان پیام

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :