کاشف اسرار- مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی ، فرش دست بافت ،احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی کشور ” طی گفتگویی ؛ روایت تلخ و پشت پرده کارشکنی مدیران وقت میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان در واگذاری هتل ایران رشت به برنده مزایده را فاش کرد.

هادی میرزایی ” امروزدر گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کاشف اسرار در حوزه اجتماعی به تبیین چگونگی واگذاری هتل ایران رشت به بخش خصوصی در سال گذشته پرداخت.

وی خاطر نشان کرد : صندوق توسعه صنایع دستی ، فرش دست بافت ،احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی کشور ” در سال 1398 شمسی با نظر وزیر وقت میراث فرهنگی تصمیم گرفت هتل ایران رشت ” با کاربری هتل واقع در هسته مرکزی پیاده راه فرهنگی این شهر را با انتشار فراخوان عمومی مزایده به شخص حقیقی یا حقوقی دارای صلاحیت واگذار بکند.

به گفته این مسئول ، صندوق در فراخوان منتشر شده، کارشناسان رسمی دادگستری ، مال الاجاره ماهیانه حداقل 15 میلیون تومان و هزینه سرمایه گذاری برای مرمت بنا را حدود 40 میلیارد ریال برای اشخاص متقاضی شرکت در مزایده تعیین کرده بودند.

” میرزایی ” ، متذکر شد : به دنبال انتشار این فراخوان، افراد زیادی شرکت نمودند که در نهایت صلاحیت 4 مجموعه در کمیته فنی و اقتصادی تحت نظارت دستگاههای نظارتی تائید گردید برخی از اشخاص که مورد حمایت افرا ذی نفوذ در بدنه دولت و استان بودند یا صلاحیت فنی شان احراز نگردید و یا قیمت اجاره بها پیشنهادی کمتری داده بودند.

وی یاد آور شد : برنده مزایده مال اجاره پیشنهادی اش 60 میلیون تومان بود و از روزی که این شخص برنده شد اخلال در تحویل بنا و انعقاد قرارداد او ایجاد شد.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی ، فرش دست بافت و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور،تصریح کرد : ایجاد اخلال در روند واگذاری به برنده مزایده ،سبب گردید وزیر سابق میراث فرهنگی دستوری خطاب به مدیرکل اسبق میراث فرهنگی استان برای واگذاری بنا به برنده صادر فرمایند.

به گفته میرزایی، با هدایت برخی مدیران وزارت خانه ،در مقابل دستور وزیر سابق مقاومت شد و بنا را به برنده مزایده تحویل نمی دادند و مدیر کل اسبق میراث فرهنگی استان ماهها در تحویل بنا تعلل کرد تا بالاخره برکنار شد.

وی به انتصاب مدیرکل سابق میراث فرهنگی گیلان در اردیبهشت ماه سال گذشته اشاره کرد : قرار بر این بود ” مسعود حلاج پور ” نسبت به واگذاری بنا اقدام کند ولی او هم در واگذاری بنا به برنده مزایده تاخیر نمود و در نهایت با دستور و فشار وزیر سابق میراث فرهنگی در تیر ماه سال گذشته نسبت به واگذاری بنا به شخص برنده اقدام کرد.

میرزایی ” ، تاکید کرد : برنده مزایده برای راه اندازی هتل نیازمند اخذ نقشه های مرمت قبلی است و اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان به سرمایه گذار و برنده مزایده تسلیم نمی کرد.

وی با اشاره به وجود و فعالیت چندین باب دکاکین در طبقه همکف هتل ایران و عدم همراهی با صندوق توسعه صنایع دستی ، فرش دست بافت و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی کشور، تاکید کرد : بنای مذکور بدلیل مداخلات و تخریب جرزها نیازمند مقاوم سازی است و تا وقتی این عملیات انجام نشود نمی توان برای مقاوم سازی و مرمت اقدامی کرد.

این مسئول از تهیه پیش نویس نامه ای از سوی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری خطاب به وزیر راه و شهر سازی برای اختصاص اعتبار از محل باز آفرینی شهری جهت تملک و سرقفلی دکاکین واقع در طبقه همکف هتل ایران رشت، خبر داد.

میرزایی ” با طرح سئوالی مبنی بر این که : ” آیا منطقی است تا وقتی نمی توان جرزهای ساختمان هتل ایران را مقاوم سازی کرد و تزئینات در آن به کار برد ، در آن هتل راه اندازی بشود ؟ ، معتقد است : ” عدم انجام عملیات مقاوم سازی به معنای اتلاف منابع مالی و ملی است.

وی با قدردانی از همراهی مساعدت سرپرست فعلی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان برای تعیین تکلیف هر چه زودتر هتل ایران،اذعان داشت : ” ولی جهانی در دوره فعالیت مدیران کل وقت استان زورش به آنان نمی رسید و نمی توانست همراهی با صندوق کند.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی ، فرش دست بافت ،احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی کشور،تصریح کرد: امیدوارم با یک فشار جدی طرح مرمتی این بنا تکمیل ،تملک معارضین و متصرفین رفع تا عملیات مرمتی آن اجرایی بشود.

میرزایی در پایان ، اظهار کرد : هتل ایران یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در رشت است که قدمت آن مربوط به پهلوی می باشد و در تاریخ ۱۳۷۹/۱۲/۲۵ به شماره ثبت 3499 در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است.

پایان پیام

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :