کاشف اسرار- معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی گیلان با تاکید بر ضرورت مناسب سازی فردی در برگیرنده منزل شخص ، وسایل انطباقی ، خودروی توان خواه و مبلمان و دکوراسیون شهری ، تصریح کرد : بر اساس آخرین آمار دریافتی از جشنواره شهید رجایی در پایان سال گذشته ، فقط 30 درصد ادارات استان 4 عامل ورودی ، رمپ ، بالابر و سرویس بهداشتی را دارند .

عابدین قاسمیان در گفتگو با خبرنگار کاشف اسرار در حوزه اجتماعی با بیان این مطلب ، اظهار کرد : مناسب سازی ، مجموعه اقداماتی که در جهت اصلاح معابر، اماکن، ساختمان ها و فضاهای عمومی شهری و روستایی و وسایل حمل و نقل و ارتباط جمعی انجام می­شود ،به طوری که افراد دارای معلولیت قادر باشند آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون خود حرکت کنند و از تسهیلات محیطی، با حفظ استقلال فردی و رعایت شأن و منزلت انسانی بهره مند شوند.

وی اماکن عمومی را شامل : کلیه وزارتخانه ها، مؤسسات و شرکت­های دولتی، بیمارستان ها، مدارس، دانشگاه ها، مراکز آموزشی و فرهنگی، اماکن ورزشی، پایانه ها، فرودگاه ها، ایستگاه­ های قطار شهری و برون­ شهری، مراکز خرید و تجاری، مراکز ارایه خدمات عمومی، بانک ها، بوستان ها و مراکز تفریحی، معابر عمومی و نظایر آنها ، عنوان کرد.

این مسئول با اشاره به تصویب آیین­نامه اجرایی ماده (۳) قانون حمایت از حقوق معلولان توسط هیات وزیران در آذر ماه 1398 ، یاد آور شد : طبق ماده 6مصوبه مذکور ، کلیه دستگاه های مشمول موظفند از زمان لازم­ الاجرشدن این آیین نامه، ساختمان ­ها و اماکن موضوع تبصره (۱) ماده (۳) قانون را برای دسترس پذیری افراد دارای معلولیت به خدمات، مطابق با ضوابط مصوب شورای­ عالی شهرسازی و معماری ایران برای افراد دارای معلولیت مناسب سازی کنند، به گونه ­ای که مناسب سازی ساختمان ها و اماکن یادشده ظرف (۳) سال از تاریخ لازم­ الاجرا شدن این آیین نامه به­ طور کامل پایان پذیرد.

قاسمیان ، ادامه داد : طبق ماده ده مصوبه مذکور ، شهرداری ها و دهیاری­ های سراسرکشور موظفند جهت مناسب­ سازی و دسترس­ پذیری محیط، معابر، اماکن و وسایل حمل و نقل عمومی و مبلمان شهری اقدامات هم ­سطح­ سازی، مناسب ­سازی و نصب خط هدایت نابینایان در پیاده­روها و تأمین محل ویژه توقف (پارک) خودروی افراد دارای معلولیت در محل توقف حاشیه خیابان­ها و توقفگاه های عمومی و نیز صب چراغ­های راهنمای مجهز به علایم صوتی ویژه افراد نابینا و کم­بینا در تقاطع­ ها، انجام بدهند .

وی با تاکید بر ضرورت مناسب سازی فردی در برگیرنده منزل شخص ، وسایل انطباقی ، خودروی توان خواه و مبلمان و دکوراسیون شهری ، تصریح کرد : بر اساس آخرین آمار دریافتی از جشنواره شهید رجایی در پایان سال گذشته ، فقط 30 درصد استان 4 عامل ورودی ، رمپ ، بالابر و سرویس بهداشتی را دارند .

معاون توان بخشی اداره کل بهزیستی گیلان ، اضافه کرد : این آمار در حوزه شهری کمتر از 10 درصد می باشد و گیلان سال گذشته در حوزه مناسب سازی رتبه هشتم کشوری را کسب کرد.

قاسمیان ” روند مناسب سازی رضایت بخش ندانست و اعتقاد دارد : این روند به صورت یک خط می باشد و به جای ارتقای شرایط ،شاهد این هستیم به سمت بهبود حرکت نمی کند و از این نظر ما نگران می باشیم و ضرورت دارد اتوبوس های شرکت واحد شهرداری رشت با نصب جک مناسب سازی برای توان خواهان بشود.

پایان پیام

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :