کاشف اسرار – رئیس دانشگاه علوم پزشکی ، خدمات بهداشتی و درمانی استان گیلان در مراسم معارفه خود، شفافیت و اجرای درست قانون و نظارت را رویکرد اصلی‌اش معرفی کرد.

جامعه امروز ایران تشنه شفافیت در عملکرد و تصمیم‌گیری‌ها است

وبه گزارش پایگاه خبری ” کاشف اسرار ” به نقل از ” ناظر خبر ” محمد تقی آشوبی “در فضایی که جامعه امروز ایران تشنه شفافیت در عملکرد و تصمیم‌گیری‌ها است، متعهد شد اتاق شیشه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان راه‌اندازی کند تا مردم را از چندوچون آنچه در بخش بهداشت و درمان استان می‌گذرد، آگاه نماید.

دانشگاه علوم پزشکی سر و ته برخی سؤالات را با جواب‌هایی عجیب بسته است!

اکنون که حدود یک سال از آن روزهای پر شعار و وعده می‌گذرد؛ اما کلی‌گویی و عدم پاسخگویی به‌موقع و در چارچوب قانون روابط‌عمومی این دانشگاه، این نکته را در اذهان عمومی تداعی می‌کند که شفافیت موردنظر در این مجموعه به خاطره‌ها پیوسته است. چرا که از پاسخ برخی سؤالات ارسالی این‌طور به نظر رسید که دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان، سروته برخی سؤالات و نگرانی‌های مردم را با جواب‌هایی قابل‌تأمل و البته عجیب بسته است! غافل از آنکه طرح شعار شفافیت برای مسئولان تعهدآور است و اذهان عمومی از آن نخواهند گذشت.

فعالیت بدون پروانه دو مرکز درمانی بیمارستان دکتر فامیلی و بیمارستان توتونکاران!

سوژه این گزارش نگارنده در خصوص فعالیت بدون پروانه فعالیت دو مرکز درمانی بیمارستان دکتر فامیلی و بیمارستان توتونکاران رشت است! دو بیمارستانی که گفته می‌شود بیش از ۵۰ سال خدمات درمانی ارائه می‌کنند. خبری قابل‌تأمل که از عدم تمدید پروانه فعالیت این دو مرکز درمانی طی چند سال اخیر حکایت دارد!

این دو بیمارستان حکم متروپل‌های آینده را خواهند داشت

ساختمان این دو بیمارستان به دلیل قدمت بیش از ۵۰ سال در یک نگاه عادی به نظر اوضاع خوبی ندارند و باید درشان بسته شود. ضمناً این نکته را در اذهان تداعی می‌کند که احتمالاً حکم متروپل‌های آینده را خواهند داشت.

تعطیلی و حبس در انتظار مؤسسات پزشکی بدون پروانه

این در حالی است که یک جست‌وجوی کوتاه در فضای مجازی نشان می‌دهد ماده یک فصل اول قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی به‌صراحت تأکید دارد که ایجاد هر نوع مؤسسه پزشکی نظیر بیمارستان – زایشگاه – تیمارستان – آسایشگاه – آزمایشگاه – پلی‌کلینیک – مؤسسات فیزیوتراپی – الکترو فیزیوتراپی – هیدروتراپی – لابراتوار – کارخانه‌های داروسازی – داروخانه – درمانگاه – بخش تزریقات و “‌پانسمان” به هر نام و عنوان باید با مجوز وزارت بهداشت و اخذ پروانه مرتبط باشد و در ماده ۳ این قانون تأکید شده است هر کس بدون اخذ پروانه از وزارت بهداشت اقدام به تأسیس یکی از مؤسسات پزشکی مصرح در ماده یک نماید بلافاصله آن مؤسسه پزشکی از سوی وزارت بهداشت و درمان تعطیل و به حبس تأدیبی از شش ماه تا دو سال و پرداخت غرامت محکوم خواهد شد.

چرا دانشگاه علوم پزشکی گیلان برابر قانون عمل نمی‌کند؟

سلامت منبع عظیم و یک ثروت است و اگر کنترل و نظارت لازم بر فعالیت مراکز درمانی وجود نداشته باشد، نمی‌توان امید به داشتن جامعه‌ای سالم در آینده داشت، چرا که بقای جامعه را با خطر جدی روبه‌رو ساخته و اعتماد عمومی را زیر سؤال می‌برد.

نگارنده برای اثبات صحت‌وسقم این خبر سراغ روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان رفت. هر چند سکوت روابط‌عمومی این دانشگاه در برخی موارد و پیش‌ازاین مسبوق به سابقه است؛ اما در این فقره و پس از صرف زمانی طولانی سرانجام به این سؤال که آیا دو بیمارستان فامیلی و توتونکاران بدون پروانه فعالیت می‌کنند؟ در صورت صحت این خبر چرا دانشگاه علوم پزشکی گیلان برابر قانون عمل نمی‌کند؟ پاسخی مکتوب ارسال شد. اما نکته مهم و قابل‌تأمل، پاسخی بود که ارائه شد!

باید تعطیل شود!

در پاسخ ارسالی که به امضای سید علی حزنی مدیر روابط‌عمومی مزین شده، آمده است: پرونده دو بیمارستان فامیلی و توتونکاران باتوجه‌به مشکلات عدم استاندارد بودن و پاره‌ای از مشکلات عملکرد این بیمارستان‌ها در کمیسیون‌های قانونی منجر به دستور تعطیلی شده است. ولی به دلیل جلوگیری از بحران‌های اجتماعی با دستور مقامات قضایی برای اقدامات منجر به تعطیلی، شرایط در حال بررسی و اقدام است!

دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان توپ را در زمین دادگستری گیلان انداخته است!

از پارادوکس‌های موجود در این پاسخ این‌گونه به نظر می‌رسد که دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان غیرمستقیم و هوشمندانه موضوعی با چنین اهمیت را از سرخود رفع نموده و توپ را در زمین دادگستری گیلان انداخته است!

کدام مقام قضایی استان بحران اجتماعی را مقدم بر حفظ سلامت و جان انسان تعریف کرده است!

روابط‌عمومی این دانشگاه اشاره‌ای نمی‌کند که این دو بیمارستان از چه تاریخی بدون دریافت پروانه و به‌صورت غیرمجاز در حال ارائه خدمات درمانی است؟ کدام مقام قضایی استان بحران اجتماعی را مقدم بر حفظ سلامت و جان انسان تعریف کرده و آیا از آن مقام قضایی ارائه‌طریق خواسته شده است؟ در صورت عواقب احتمالی فعالیت بدون مجوز این دو بیمارستان و ضرر جانی و مالی به بیماران، آیا دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان مسئولیت آن را می‌پذیرد یا دستگاه قضایی؟ آیا گزارش وضعیت این دو بیمارستان به وزارت بهداشت و درمان گزارش شده یا خیر؟ اگر گزارش شده، آیا وزارت بهداشت و درمان با ادامه فعالیت این دو بیمارستان بدون مجوز موافقت کرده یا خیر؟ آیا سیاست یک بام و دو هوای دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان مبنی بر چنین چشم‌پوشی و دادن فرصت به این دو بیمارستان در مورد بقیه مراکز فاقد پروانه هم اجرا می‌شود؟

وجاهت قانون چنین چشم‌پوشی هم مشخص نیست!

گفتنی است مردم از شهرهای دور و نزدیک به امید درمان به این بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و وجاهت قانون چنین چشم‌پوشی به مراکز درمانی که با جان و سلامت انسان مرتبط هستند، هم مشخص نیست!

در صورت بروز عواقب احتمالی برای بیماران تنها دانشگاه علوم پزشکی باید پاسخگوی آن باشد

وظیفهٔ دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان به‌عنوان مرجع نظارتی، رسیدگی و کنترل منظم پروانه فعالیت مراکز درمانی است بنابراین دود این استدلال سست دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان برای عدم اجرای قانون و عدم جلوگیری از فعالیت این دو مرکز درمانی مستقیم به چشم مردم استان گیلان می‌رود و به نظر می‌رسد در صورت بروز عواقب احتمالی برای بیماران، بر اساس قانون تنها دانشگاه علوم پزشکی باید پاسخگوی آن باشد.

این کمترین، کوچک‌ترین و ساده‌ترین وجه شفاف‌بودن است

گفتنی است با ادامه فعالیت این دو مرکز درمانی این ذهنیت تداعی می‌شود که در نظام سلامت گیلان این موضوع به‌مثابه مشت نمونهٔ خروار است. همین دو نمونه کافی است تا عملکرد وزارت بهداشت و درمان در استان گیلان قضاوت شود.

آنچه نوشته شد همه آن چیزی که باید باشد نیست، یعنی مطالبه مردم گیلان از نظام سلامت بیش از این مطلبی است که پیش روی شماست. با این اوصاف سعی شد تا حدی از عجایب موجود در این استان توسط نگارنده طرح شود تا مسئولان وزارت بهداشت و درمان اجرای قانون را جدی‌تر بگیرند و بیشتر اصرار ورزند. این کمترین، کوچک‌ترین و ساده‌ترین وجه شفاف‌بودن است.

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :