کاشف اسرار – معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان از تدارک دیدن برگزاری جشنواره بزرگ بامبو لیالستان شهرستان لاهیجان از ساعت 15 تا 18 روز 19 مهر ماه جاری در خیابان شهید غلام علی پور روبروی دهیاری لیالستان در اوایل جاده لاهیجان به لنگرود با حضور اهالی روستا و گردشگران و مسئولان خبر داد .

مصطفی خانعلی‌نژاد ” دقایقی پیش در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کاشف اسرار با اعلام این خبر ، خاستگاه تولید بامبو را در لیالستان لاهیجان عنوان و اظهار کرد : حدود 200 هنرمند صنایع دستی در این شهرستان فعالیت دارند .

وی از تشکیل پرونده و ارسال پرونده به وزارت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری برای ثبت ملی هنر بامبو بافی و روستای ” لیالستان ” به عنوان خاستگاه آن خبر داد و متذکر شد : این جشنواره بزرگ با همکاری فرمانداری لاهیجان ، جمعیت هلال احمر ، شورای اسلامی و دهیاری لیالستان و اداره  میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری برگزار می شود.

به گفته این مسوول ، در این جشنواره با اجرای برنامه های شاد ” جابر وثوق ، کیانوش علی پور ، نیما شمشادی و هنرمندات لافند بازی ” به اجرای هنر می پردازند و غرفه های صنایع دستی و سوغات هم برپا می شود .

خان علی نژاد ” ، متذکر شد :هنربامبوبافی در سال ۱۳۲۸ در روستای لیالستان رواج می یابد و  گفته می‌شود گیاه بامبو همراه تخم چای و گیاهانی دیگر توسط کاشف السلطنه حدود یک قرن پیش به ایران و گیلان آمد.

 

پایان پیام

 

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :