کاشف اسرار-طی روزهای اخیر مصاحبه ای از رئیس شعبه 105 کیفری دو شهرستان رشت به عنوان قاضی پرونده دختر جوانی که بعد از کشف حجاب به جای زندان به کشیدن نقاشی محکوم کرد ولی با دخالت عضو شورای شهر رشت در اجرای حکم قضایی این نقاشی پاک شد،واکنش نشان داد،در برخی از رسانه ها منتشر شد.

به گزارش کاشف اسرار،ماجرا از این قرار بود که یک بانوی جوان نقاش سال گذشته در چهارشنبه آخر سال اقدام به کشف حجاب کرده که پس از دستگیری به دادگاه فرستاده می‌شود.قاضی مهرانی پس از برگزاری چندین جلسه مشاوره برای وی و خانواده‌اش، حکم جایگزین حبس برای وی در نظر گرفته و مقرر می‌کند علاوه بر خواندن یکی از کتب و ارائه کنفرانس جامع در خصوص محتوای کتاب، یک نقاشی دیواری با مضمون حجاب را ترسیم کند.

این بانوی جوان نیز با طی مراحل طراحی و اخذ مجوز از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، به سازمان سیما و منظر شهرداری رشت مراجعه می‌کند و با اخذ مجوز و جانمایی اثر طرح مورد نظر خود را پس از ۳ روز روی دیوار مجاور ساختمان اداری شورای شهر رشت پیاده می‌کند.

در حین اجرای طرح اما یکی از اعضای شورای شهر رشت با دخالت بی‌جا در این موضوع دستور به پاک‌سازی شبانه نقاشی از روی دیوار می‌دهد و رئیس شعبه 105 کیفری 2 شهرستان رشت

محمد مهرانی در بخشی از گفتگو با یکی از خبرنگاران گیلانی که در تعدادی از پایگاه های خبری منتشر شده است،اظهار کرد:” اگر یک جوانی اشتباهی می‌کند که از قبل توسط بیگانگان زمینه‌سازی شده است ما نباید به‌گونه‌ای عمل کنیم که آن جوان در آینده با مشکلات بیشتری روبرو شده و به‌صورت کامل از نظام جدا شود.”.

وی هم چنین خاطر نشان کرد:”این احکام توسط بنده چند بار دیگر اجرایی شده است که واکنش‌های مختلفی را در پی داشت. اما به‌هرحال تلاش بنده و همکارانم در سیستم قضایی استان کمک به جامعه برای نجات از فتنه دشمن است”.

این قاضی دادگستری،با بیان این که هدف دشمنان نظام بر این است که جوانان را فریب بدهد و دستگاه قضایی را با آنان درگیر کند.به طرح این سئوال می پردازد:” آیا بنده به‌عنوان یک قاضی وقتی می‌دانم که یک جوان فریب‌خورده است، باید آینده او را خراب کنم،تاکید دارد:” مجازات پاسخگو نیست و باید به جوانان کمک کنیم و بهترین تصمیم را برای آن‌ها بگیریم”.

توضیحات پایگاه خبری کاشف اسرار:رئیس شعبه 105 کیفری دو شهرستان رشت طی گفتگو با یکی از خبرنگاران با ذوق به نام:”معین حسن زاده”چنان بر طبل حمایت از جوانان کوبید و ادعا دارد مجازات پاسخگو نیست و باید به جوانان کمک کنیم و بهترین تصمیم را برای آنها بگیریم،حتمآ خوانندگان اطلاع ندارند”مهرانی”در شهریور سال گذشته برای یکی از جوانان فعال و پیشکسوت عرصه فرهنگی گیلان حکمی فراتر از قانون صادر کرده است.

محمد مهرانی به جای این که متهم را به جزای نقدی یک میلیون ریال تا حدود پنج میلیون ریال محکوم کند و یا در صورت راهکار قانونی به مجازات  جایگزین حبس محکوم کند برای او شش ماه حبس و 100 میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم کرد.

پس از صدور این رای،متهم پرونده با پرداخت مبلغ حدود 700 هزار ریال به رای مذکور اعتراض کرد و با ارجاع پرونده به یکی از شعبات تجدید نظر استان و رسیدگی توسط قضات بدون توجه دقیق به ماده قانونی این جوان را به 6 ماه حبس محکوم و جزای نقدی را به 10 میلیون ریال کاهش دادند.

متهم پس از ابلاغ رای و با پرونده با تهیه اوراق مورد قانونی علی راس به دیوان عالی کشور مراجعه کرد و تقاضای اعاده دادرسی نسبت به رای فراتر از قانون پذیرفته شده و موضوع رای صادره توسط قاضی بدوی هم به اطلاع دادسرای انتظامی قضات رساند.

 این سئوال در ذهن تداعی شده است آیا با صدور رای فراتر از قانون توسط رئیس شعبه 105 کیفری 2 شهرستان رشت وی می تواند درباره با جوانان ادعای مدعی کمک به این قشر از جامعه باشند؟

النهایه این سئوال در ذهن تداعی شده است آیا مصاحبه مهرانی برابر ماده 19 دستورالعمل اطلاع رسانی و ارتباطات رسانه ای قوه قضائیه صادره توسط  رئیس این قوه قضائیه است که تاکید دارد:” به استثنای مسوولین عالی قضائی، اعلام هر گونه خبر یا هرنوع ارتباط رسانه‌ای قضات، مدیران و کارکنان این قوه اعــم از مصاحبه، برگزاری نشست خبری و مطبوعاتی، صـــدور بیانیه با هماهنگی عالی‌ترین مقام در نهاد مربوطه و اطلاع مرکز رسانه صورت می‌گیرد. تفصیل این ماده را شیوه نامه‏ای که به تصویب شورای عالی اطلاع رسانی می‏رسد، تعیین خواهد کرد”؟

پایان پیام

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :